Strona główna » Blog » Jak ugryźć Google Ads – część 2

Jak ugryźć Google Ads – część 2

Reklama w Google poza Google.

Wyszukiwarka to nie wszystko. Google opasuje cały Internet siecią witryn stowarzyszonych w programie AdSense. Właściciele tych witryn dostają pieniądze za to, że pozwalają Google wyświetlać na swoich stronach reklamy, które są klikane przez Internautów. Tu także do wyboru jest kilka typów reklam.

Reklama tekstowa w sieci reklamowej Google.

Podobnie jak w wyszukiwarce, konstruujesz reklamy składające się z nagłówka, wierszy opisu i adresu URL. Odmienne są natomiast sposoby kierowania reklam i miejsca emisji.

Przykłady reklamy tekstowej:

Najprościej ujmując, mamy do dyspozycji 4 podstawowe sposoby decydowania o tym, komu i gdzie pojawią się reklamy.

  • Kierowanie na słowa kluczowe – podobnie jak w przypadku kierowania reklam na wyszukiwarkę, określasz ważne dla Ciebie słowa kluczowe. Jednak w tym wypadku słowa te są dla systemu Google Ads wskazówką, co do zawartości stron na jakich należy wyświetlić reklamy. Jeżeli tematyka strony jest zbieżna z Twoimi słowami, system wyświetli na niej Twoje reklamy. Dzięki temu jest duża szansa, że zobaczą je klienci zainteresowani Twoimi produktami czy usługami.
  • Kierowanie na miejsca docelowe – przy tym typie kierowania możesz określić konkretne witryny, na których system ma wyświetlać reklamy. Możesz podać słowa kluczowe opisujące Twoją ofertę, a system Google Ads wyświetli Ci listę dostępnych witryn, na których może prezentować reklamy. Wśród dostępnych witryn są zarówno małe blogi tematyczne jak i największe polskie portale jak onet czy wp.
  • Kierowanie na zainteresowania i remarketing – jest to ciekawa opcja, w której określasz poprzez wybór z rozwijalnego drzewa, czym powinni się interesować odbiorcy Twojego przekazu reklamowego. Możesz wybrać przykładowo sport, motoryzację ale też bardziej szczegółowo, osoby zainteresowane np. marką BMW. Możesz jednocześnie wybrać wiele takich kategorii. Google określa zainteresowania odbiorców głównie na podstawie ich wcześniejszych zachowań w Internecie, w tym oglądanych stron. Natomiast reklamy mogą być prezentowane na stronach nie związanych z danym tematem, o ile odwiedzi je odpowiedni odbiorca (przypisany do wskazanej grupy). O remarketingu napiszę szerzej w dalszej części artykułu.
  • Kierowanie demograficzne – ta opcja kierowania pozwala wskazać grupę odbiorców na podstawie takich kryteriów jak płeć i wiek. Na niektórych rynkach dostępne jest też kierowanie na stan rodziny, czyli określenie czy odbiorca powinien posiadać dzieci, czy nie. W Polsce to ostatnie kierowanie jest aktualnie niedostępne. Poniżej przykładowa statystyka kierowania demograficznego:

Reklama graficzna w sieci reklamowej Google (GDN – Google Display Network)

Poza typowymi reklamami tekstowymi system Google Ads umożliwia również emisję reklam graficznych w sieci witryn stowarzyszonych. Jest to doskonała alternatywa dla standardowych kampanii bannerowych, rozliczanych w modelu za wyświetlenia. Do dyspozycji są takie same jak opisane wyżej opcje kierowania reklam. Co do dostępnych formatów reklam graficznych, dopuszczalne są zarówno statyczne obrazki, animacje w formacie HTML5 jak również animacje FLASH. Rozmiary grafik to kilkanaście typowych formatów. System Google Ads zawiera również kreator reklam dynamicznych, który można zastosować w mniej skomplikowanych projektach.

Zobacz:  Nagranie z trzeciego webinaru z cyklu „Analiza i optymalizacja konta Google Ads na żywo” – całość – ponad 2h

Przykładowe bannery generowane przez kreator wbudowany w Google Ads: 

Reklama graficzna w systemie Google Ads nadaje się doskonale do budowania wizerunku marki. Reklamy takie są stosunkowo rzadko klikane, ale bardzo często wyświetlane. Oznacza to, że płacą stosunkowo niewielkie kwoty jesteśmy w stanie pokazać nasz banner setkom tysięcy klientów. Przykładowo w takich kampaniach można uzyskać stawki 20 zł za 100 000 wyświetleń. Wszystko oczywiście zależy od konkurencji i wybranych miejsc emisji, ale możliwa jest naprawdę bardzo tania promocja własnej marki.

Remarketing

Od około 2 lat Google udostępnia tzw. remarketing. Jest to sposób kierowania reklam który polega na tym, że reklamy oglądają tylko użytkownicy, którzy wcześniej odwiedzali nasze strony. Możliwe jest precyzyjne budowanie segmentów remarketingowych w taki sposób, aby zróżnicować reklamy pokazywane klientom, którzy oglądali różne produkty lub usługi na Twojej stronie. Wynikiem zastosowania remarketingu jest efekt „śledzenia” użytkowników przez takie same reklamy na rozmaitych, odwiedzanych przez nich stronach.

Przykładowo, jeżeli użytkownik Twojej witryny wejdzie na podstronę z ofertą drzwi ognioodpornych, i masz ustawiony remarketing na taki właśnie segment oraz zbudowane odpowiednie reklamy, to w swojej dalszej wędrówce po internecie ten sam użytkownik zobaczy reklamy Twoich drzwi niezależnie od tego, gdzie będzie. Zobaczy je na onet.pl, wp, i masie innych stron.

Remarketing jest narzędziem, które pozwala podtrzymać kontakt z klientem, który tylko na chwilę pojawił się na Twojej stronie i przepadł w głębinach Internetu.

W remarketingu możemy używać zarówno reklam tekstowych lub graficznych we wszystkich dostępnych formatach.

Remarketing dynamiczny

Szczególną formą remarketingu jest remarketing dynamiczny, dostępny dla sklepów internetowych. Główną różnicą w stosunku do standardowego remarketingu Google Ads jest fakt, że dotyczy on poszczególnych produktów, które klient oglądał w sklepie. Reklamy budowane są automatycznie w oparciu o bazę produktów sklepu podłączoną przez Centrum Sprzedawcy Google. Do ich działania konieczna jest implementacja na stronach sklepu nieco bardziej rozbudowanych kodów śledzenia.

Zobacz:  Wyszukiwanie obrazem – funkcja Google, którą warto znać

Reklamy prezentują produkty, które klient widział w sklepie, bądź produkty z tej samej kategorii. Reklamy tego typu sprawdzają się jako źródło ruchu domykającego transakcje w sklepie internetowym.

Oto przykład reklamy z remarketingu dynamicznego:

Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, żeby łączyć w ramach działań Google Ads zarówno remarketing dynamiczny jak i remarketing oparty na segmentach. Dobrym przykładem jest wyodrębnienie segmentu klientów, którzy umieścili w koszyku produkty z oferty, ale nie dokończyli zamówienia.

Dla takiego segmentu można przygotować specjalną reklamę z obietnicą dodatkowych korzyści, jeżeli zdecydują się dokończyć transakcję np. w ciągu najbliższych 24 godzin.

Pomysłów na wykorzystanie Google Ads jest bardzo wiele. Zawsze jednak należy przemyśleć cele stawiane kampanii i wskaźniki, które możesz śledzić aby sprawdzić, czy kampania spełnia swoją funkcję.

Musisz też wiedzieć, że kampania pozostawiona sama sobie raczej nie przyniesie Ci korzyści. Konieczna jest analiza efektów wszystkich działań i optymalizacja kampanii. Jeżeli chcesz uniknąć najbardziej typowych błędów, polecam pobranie bezpłatnego poradnika „5 najczęstszych błędów w kampaniach Google Ads”.

Oceń artykuł

Dodaj komentarz