Jak zabrać się za kampanię AdWords - obrazek.
W artykule dowiesz się podstawowych rzeczy o AdWords:
  • co to w ogóle jest,
  • jak działa AdWords,
  • jak zbudowane są reklamy tekstowe
  • jak działają reklamy produktowe
A w drugiej części:
  • jak reklamować się z Google poza wyszukiwarką,
  • co to jest sieć Google Display Network,
  • jak działa remarketing,
  • kierowanie reklam,

 

Google dość skutecznie uporało się z pozycjonowaniem stron w wynikach naturalnych. Dla wytrwałych pozostały metody drogie i w zasadzie niewiele mające wspólnego ze starym pozycjonowaniem. Po prostu trzeba mieć dobrą stronę, treści i opinię, a to kosztuje.

Dla wszystkich tych, którzy nie mają czasu, ochoty ani pieniędzy na budowanie tego wszystkiego pozostała jedna droga – reklama w Google, czyli popularne AdWords-y, czy też linki sponsorowane

Jakie więc wygląda reklama w Google? Dla przypomnienia:

reklama w google

Obszary 1 i 2 to reklamy tekstowe. Obszar 3 to reklama produktowa, obsługiwana również za pomocą systemu AdWords. Jak łatwo się domyśleć, wyświetlanie reklam w obszarze 1 jest najdroższe, lecz jednocześnie przyciąga najwięcej ruchu. Nie zawsze jednak konieczne jest utrzymanie czołowych pozycji za wszelką cenę. Przy bardziej specjalistycznych frazach Internauci chętnie klikają również reklamy z obszaru 2.

Jak widać na załączonym obrazku, Google skutecznie zmieniło wyniki wyszukiwania w tablicę płatnych ogłoszeń. Wyniki naturalne na monitorze Full HD zajmują jedynie około 25% powierzchni strony.

Tekstowa reklama w Google AdWords.

Reklama tekstowa działa w ten sposób, że Ty określasz słowa kluczowe, dla których ma się wyświetlić reklama, treści reklam, strony docelowe i stawki, a wyszukiwarka wyświetla Twoje reklamy, jeśli użytkownik wpisze określone hasła, a Twoje stawki będą wystarczające do pokonania konkurencji.

Tu ważna uwaga: W bardzo dużym uproszczeniu AdWords działa na zasadzie licytacji. Ten, kto zaproponuje wyższe stawki za takie same słowa, zobaczy swoje reklamy na wyższych miejscach. Jednak wiele innych czynników, takich jak współczynnik klikalności CTR czy wyniki jakości słów kluczowych decydują o ostatecznych pozycjach.

Jeżeli masz silną konkurencję, możesz zapłacić naprawdę dużo za każde kliknięcie, czasami może się to nie opłacić. Drugą, szczególną cechą reklamy w Google jest fakt, że płacisz tylko za kliknięcia, nie za wyświetlenia reklamy. Jest to więc w miarę efektywny system rozliczeń.

W wypadku każdej z form reklamy konieczne jest zasilenie konta AdWords odpowiednią kwotą na zasadzie przedpłaty. Ze zdeponowanej kwoty pobierane są opłaty za kliknięcia, aż do wyczerpania budżetu. Zasileń można dokonywać za pomocą przelewu lub karty kredytowej. Można też zlecić Google automatyczne obciążanie karty kredytowej w zależności od potrzeb, ale tu trzeba być ostrożnym, ponieważ bez bieżącej kontroli możemy wydać dużo pieniędzy w mało efektywny sposób.

Oto przykład reklamy tekstowej:

reklama tekstowa w google

Każda reklama tekstowa składa się z 4 podstawowych elementów:

Nagłówka (1), 2 wierszy z treścią reklamy oraz adresu URL, który widzisz w reklamie (2) (rzeczywisty adres strony docelowej może być inny). Google narzuca duże ograniczenia w konstrukcji reklam. Nagłówek to maksymalnie 25 znaków, wiersze reklamy i wyświetlany URL to po 35 znaków. Z tego powodu konstrukcja takich reklam to spore wyzwanie. Trzeba się nieźle nagłowić, aby przekazać to, co najważniejsze, przyciągnąć uwagę, odróżnić się od konkurencji, i zachęcić do kliknięcia. I to wszystko w mniejszej objętości tekstu niż w typowym SMS-ie!

Tworząc reklamy trzeba pamiętać, że inaczej będą się one wyświetlać na pozycjach 1-3,nad wynikami wyszukiwania, a inaczej na pozycjach 4-10 obok tych wyników. AdWords automatycznie łączy nagłówek z pierwszym wierszem reklamy, czasami dodając do tego domenę, jeżeli reklama ma się wyświetlić na najwyższych pozycjach.

Możesz też dodać do swoich reklam tzw. rozszerzenia. W podanym wyżej przykładzie rozszerzenia objaśnień zawarte są w wierszu oznaczonych (4), a rozszerzenia linków w wierszu oznaczonym (5). Dostępnych jest więcej rozszerzeń, np. rozszerzenia połączeń, wyświetlające klikalny na smartfonach numer telefonu, rozszerzenia lokalizacji czy opinii. Każde z nich powiększa obszar widocznej reklamy i pozwala na dodatkowe interakcje. Czasem jednak, jak np. przy rozszerzeniach opinii trzeba włożyć sporo pracy w ich konfigurację.

Reklama produktowa.

Ta forma reklamy dostępna jest głównie dla sklepów internetowych. Na pierwszym obrazku wyniki wyszukiwania dla reklam produktowych zajmują obszar 3:

Aby z niej skorzystać, obok konta AdWords potrzebujesz też konta w Centrum Sprzedawcy Google. Jest to specjalny system, dostępny przez stronę internetową, w którym musisz wskazać plik danych zawierający asortyment Twojego sklepu, tzw. feed, z którego AdWords pobierze dane o produktach. Plik zawiera opisy, ceny, zdjęcia oraz inne dane, jak np. kategorie czy koszty dostawy. Po połączeniu kont AdWords i Centrum Sprzedawcy będziesz mógł w AdWords dzielić swój plik danych pomiędzy różne kampanie i grupy reklam, przyporządkowując im odpowiednie stawki i obserwując skuteczność.

Ważną cechą reklamy produktowej w Google jest to, że nie wymyślasz dla produktów odrębnych słów kluczowych. AdWords na podstawie nazw i opisów z pliku danych decyduje, które produkty wyświetlić dla określonych zapytań użytkowników. Ty jedynie możesz wpływać na treść tych opisów tak, aby produkty pojawiały się przy określonych zapytaniach. Podobnie jak w reklamie tekstowej, o tym, czy reklama się wyświetli decydują w dużym stopniu stawki za kliknięcia, które ustawisz w AdWords.

Reklama produktowa jest idealna, jeżeli chcesz dotrzeć do zdecydowanych klientów, którzy dokładnie wiedzą, czego potrzebują i są skoncentrowani na znalezieniu najlepszej oferty cenowej.

W drugiej części artykułu napiszę o tym jak wykorzystać system AdWords do emisji reklam poza samą wyszukiwarką, oraz o bardzo popularnym ostatnio remarketingu.

<< Czy wiesz jak reklamuje się twoja konkurencja | Reklama w Google, czyli jak ugryźć AdWords cz.2 >>

Polub nas na Facebooku!

2 Comments

Zostaw komentarz

*