Strona główna » Blog » Marketing wielokanałowy – czym jest i jak go skutecznie wykorzystać?

Marketing wielokanałowy – czym jest i jak go skutecznie wykorzystać?

Marketing wielokanałowy – dlaczego jest taki ważny?

Internet to miejsce, dzięki któremu firmy zyskują sporo możliwości dotarcia do konsumentów. Czasy, w których skuteczna kampania marketingowa opierałaby się tylko na jednym kanale sprzedaży bezpowrotnie minęły, a media społecznościowe dawno przestały być tylko kanałem komunikacji.

Myślisz, że to mit? Pokażę Ci twarde statystyki z 2 sklepów internetowych, z wielomilionowym obrotem. Zwróć uwagę na wartości w czerwonej ramce. Przy tysiącach transakcji i milionowych obrotach ten wskaźnik jasno pokazuje, że przed dokonaniem transakcji klient średnio 6,47 i 7,43 raza odwiedzał witrynę z różnych źródeł.

Im wyższa wartość produktów, tym wskaźnik ten również jest wyższy. Jedynie przy najtańszych produktach, gdzie średnia wartość koszyka nie przekracza 200 zł, ta liczba punktów styczności osiąga 2-3. To i tak dowodzi, że klient prawie nigdy nie decyduje się na zakup przy pierwszej wizycie. Im więcej puntów styku w różnych kanałach jesteś w stanie zapewnić, tym większa szansa na doprowadzenie do transakcji

Gdzie możesz dotrzeć z marketingiem wielokanałowym? Spektrum możliwości jest naprawdę szerokie.

2

Marketing wielokanałowy pozwala mnożyć sukcesy biznesu z wykorzystaniem wielu platform. Potencjalni klienci natrafiają na naszą reklamę w wielu kanałach styku z marką, mogą dokonać konwersji w różnych miejscach, z różnych urządzeń i o różnej porze. Co ważne, za pomocą marketingu wielokanałowego, do tego samego klienta można dotrzeć w różny sposób w innym medium. Twój klient może rano przeglądać swój Facebook i zobaczyć reklamę Twojego produktu lub usługi, w pracy zobaczy ją na Instagramie czy Pintereście, a wieczorem, robiąc zakupy, natknie się na nią na TikToku. Im więcej razy zobaczy reklamę – tym większa szansa, że użytkownik zdecyduje się na zakup. Badania SAS analytics pokazują, że klienci, którzy zobaczą  reklamę w wielu kanałach, wydają nawet 3-4 razy więcej, niż użytkownik jednego kanału sprzedaży.

Rynek reklam w mediach społecznościowych jest bardzo duży, statystyki mówią same za siebie:

  • Reklamy w mediach społecznościowych są czwartym co do wielkości źródłem odkrywania marki i drugim najpopularniejszym kanałem badania marki online.
  • Reklamy w mediach społecznościowych to drugi co do wielkości rynek reklam cyfrowych.
  • Google kontroluje 28,6% światowych wydatków na reklamę cyfrową, podczas gdy Meta (Facebook, Instagram) nie jest daleko w tyle z 23,7%.
Źródło: Hootsuite, GWI

Jeżeli nadal jesteś ze swoim biznesem tylko w jednym kanale sprzedażowym – tracisz dużą część docelowej grupy odbiorców, którą chętnie przejmuje Twoja konkurencja.

Dalej wyjaśnijmy dlaczego wielokanałowość to klucz do skutecznych kampanii marketingowych.

Wartość strategii marketingu wielokanałowego

Strategia marketingu wielokanałowego, to przede wszystkim strategia, która integruje wszystkie kanały Twojej marki w całościowe doświadczenie dla klientów. Współczesny konsument, zanim zdecyduje się na zakup jakiegoś produktu lub usługi, korzysta średnio z 2,8 kanałów. Kanałami tymi mogą być poczta elektroniczna, media społecznościowe, sklep offline, strona internetowa lub aplikacja mobilna. Przy wprowadzaniu strategii marketingu wielokanałowego kluczowe jest skupienie wszystkich działań wokół klienta i jego potrzeb. 

Konsument w dzisiejszych czasach  wydaje pieniądze mądrze i jest rozważny w swoich decyzjach zakupowych.  Ścieżka jaką użytkownicy przebywają, aby doszło do konwersji jest bardzo złożona  – korzystają z wielu urządzeń oraz serwisów internetowych, często jednocześnie, by porównywać oferty i wybrać tą najkorzystniejszą. Posługują się opiniami na Facebooku, w Google Moja Firma, oglądają stronę internetową danej marki.  Więc, aby zdobyć klienta, musimy być tam, gdzie aktualnie przebywa, z ofertą tego, czego aktualnie potrzebuje. Musimy być o krok przed nim. Sposobem na to jest dobrze przygotowana strategia marketingowa – wielokanałowa.

Wdrożenie różnych kanałów sprzedażowych w spójnej strategii przynosi firmom szereg korzyści:

  1. Rozszerzony zasięg: Jedną z podstawowych zalet marketingu wielokanałowego. Umożliwia dotarcie do grup odbiorców o zróżnicowanych preferencjach, wieku, płci czy wykształceniu. Dzięki obecności w wielu kanałach, firmy mnożą swoje szanse na dotarcie do potencjalnych klientów i zaangażowanie ich.
  2. Ulepszona obsługa klienta: Marketing wielokanałowy umożliwia spersonalizowaną obsługę klienta budując przy tym pozytywne doświadczenie. Na przykład do klienta, który porzucił koszyk na stronie internetowej, możemy skierować spersonalizowaną wiadomość e-mail lub za pomocą remarketingu wyświetlić mu reklamę w mediach społecznościowych, co zwiększa prawdopodobieństwo dokonania zakupu.
  3. Zwiększona sprzedaż i konwersje: większa dostępność oferty przekłada się również na poprawę wyników sprzedażowych i buduje świadomość marki. Gdy firmy łączą się z klientami za pośrednictwem różnych punktów styku to stwarzają wiele okazji do sprzedaży i konwersji.
  4. Ulepszone informacje o klientach: Marketing wielokanałowy generuje wiele danych o klientach. Analizując dane poprzez Google Analytics 4 mamy cenny wgląd w zachowania i preferencje klientów, dzięki czemu możemy optymalizować kampanie marketingowe i kierować reklamy do określonych segmentów klientów.
Źródło: Megapanel

Google Ads to nie wszystko…

Dla większości firm prowadzących działania w internecie pierwszym (a często – i jedynym) wyborem do reklamowania swojego biznesu jest Google Ads. To zdecydowanie najpopularniejsza forma promowania się. Według statystyk, w polskim internecie ponad 90% ruchu pochodzi z wyszukiwarki Google, a przychody z reklam w tym kanale stale rosną. Ale czy to oznacza, że Google Ads ma stać się  jedynym kanałem do reklamowania się w sieci? Absolutnie nie!

Istnieje również wiele innych platform umożliwiających reklamodawcom prowadzenie płatnych kampanii. Aby z sukcesem zaangażować potencjalnego klienta powinniśmy komunikować się z nim przy użyciu kilku kanałów w tym samym czasie. Social media jest  jedną z najbardziej popularnych form dotarcia do klienta. W ten sposób zyskujemy  bezpośredni kontakt i możemy wchodzić z nim w interakcje.

Najpopularniejsze platformy mediów społecznościowych, w których możemy reklamować się:

  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • Linkedin
  • TikTok
  • Pinterest
Źródło: Statista

Facebook, Instagram, TikTok, Pinterest, LinkedIn – czyli co wybrać?

Przy wyborze kanałów, którymi chcemy dotrzeć do naszego klienta musimy kierować się  jego potrzebami. Musimy wyznaczyć, kto jest naszą grupą docelową. Do tego służy profil idealnego klienta – wiek, zainteresowania, potrzeby, ból, zwyczaje zakupowe. Pomoże to określić, do kogo kierować reklamy, z jakim przekazem i kiedy.

Kampanie Facebook Ads

Social media są drugim kanałem wyszukiwania w sieci w którym użytkownicy poszukują informacji o danej marce w drodze do dokonania konwersji. Facebook to jest dobrym rozwiązaniem przy wyborze nowego kanału reklamowego ze względu na dużą skalę. Dzięki możliwości targetowania i precyzyjnemu wybraniu grupy docelowej, możemy wyświetlać swoje reklamy bezpośrednio konkretnym grupom użytkowników na Facebooku według ich zainteresowań, wieku czy zachowań zakupowych. Pozwala nam to szeroko i efektywnie docierać do potencjalnych klientów. Założenie konta w Meta umożliwia tworzenie reklam również na Instagramie, w Audience Network i w Messengerze.

Kampanie Instagram Ads

Instagram Ads pomoże Ci dotrzeć do użytkowników należących do Twojej grupy docelowej. Dzięki danym pozyskanym z Facebook Ads, takich jak zainteresowania czy dane demograficzne, możemy wyświetlać reklamy tylko tym użytkownikom, którzy są najbardziej zainteresowani naszymi produktami lub usługami. Precyzyjne docieranie do grupy odbiorców jest bardzo ważnym elementem skutecznej strategii marketingowej. Reklamy na Instagramie mogą znacząco ułatwić to zadanie dzięki rozbudowanym funkcjom kierowania reklamy na nowych odbiorców, czy tych, którzy wcześniej już odwiedzili naszą stronę.

 Reklamy TikTok Ads

TikTok to potężne narzędzie dla interakcji z użytkownikami. Platforma precyzyjnie targetuje reklamy i dociera do odpowiedniej grupy docelowej. Możesz tworzyć  interesujące filmiki, promować swoje usługi, czy współpracować z twórcami. Użytkownicy Tik Toka to osoby otwarte, zainteresowane nowościami i rozwojem, a więc, to świetne miejsce na pozyskanie nowych odbiorców, zaangażowanie ich Twoją marką oraz zwiększenie ruchu na stronie.

Reklamy na Pintereście

Głównym zastosowaniem Pinteresta w biznesie jest przyciąganie ruchu na stronę i budowanie świadomości marki. Reklamy na Pintereście można wykorzystać na całej ścieżce marketingowej, od tworzenia świadomości, przez zwiększenie chęci zakupu, aż po dokonanie konwersji. Istnieje wiele branż takich jak wyposażenia wnętrz, branża ślubna, beauty czy edukacyjna, w przypadku których Pinterest jest jednym z kluczowych narzędzi marketingowych.

To czy warto “wychodzić poza” Google Ads?

Załóżmy, że prowadzisz firmę, która sprzedaje antyalergiczne tekstylia do sypialni. Pościel jest certyfikowana i cechuje się bardzo wysoką jakością. Twoją grupę docelową będą więc stanowiły osoby z problemami alergicznymi, czy rodzice dzieci z takimi dolegliwościami.  

Potencjalny klient prawdopodobnie kliknie reklamę w Google, kiedy będzie poszukiwać rozwiązania swojego problemu, kolejno trafi na Twoją stronę, zobaczy ofertę i przeczyta post na blogu o przyczynach alergii na roztocza kurzu domowego. Następnie dotrzesz do niego z wiadomością mailową, która zarekomenduje produkt, przedstawi nowości lub opinie od kogoś, kto pozbył się problemu dzięki Twoim produktom. Gdy wieczorem zajrzy do mediów społecznościowych, zobaczy reklamę z chwytliwym nagłówkiem o tym, jak Twoje produkty mogą pomóc w rozwiązaniu problemu, o którym czytał. A kiedy Twój potencjalny klient będzie scrollować Tik Toka zobaczy krotki filmik, o tym, jak prezentuje się antyalergiczna pościel w mieszkaniu. Tak prowadzone działania marketingowe dają klientom poczucie spójności z marką, budując jednocześnie świadomość i zaufanie do niej. Marketing wielokanałowy pozwala firmie docierać do użytkowników w niemal każdym miejscu i czasie z odpowiednim przekazem, tworząc spójny wizerunek marki.

Wypełnij formularz kontaktowy

5/5 - (Głosów:24)

Dodaj komentarz