Google Ads co to jest

Google Ads (wcześniej AdWords) to system reklamowy firmy Google, służący do budowania i zarządzania kampaniami reklamowymi. Obejmuje on  wyszukiwarkę Google oraz sieć reklamową witryn stowarzyszonych. W tej sieci znajdują się miliony mniejszych i większych blogów i forów tematycznych, portale takie jak Onet i WP, a także YouTube i Poczta Gmail.

Najważniejsze cechy systemu Google Ads

Po pierwsze, system działa w modelu licytacyjnym, czyli sami reklamodawcy deklarują, ile chcą zapłacić za reklamę. Stawki są więc silnie uzależnione od konkurencji w danej branży.

Po drugie, w podstawowych rodzajach reklam płacisz tylko za kliknięcie, chociaż są odstępstwa. W reklamach w sieci reklamowej możesz ustawić stawkę za 1000 wyświetleń, maksymalną stawkę za jedno wyświetlenie. Ostatnio Google wprowadziło również bardzo ciekawą opcję – stawkę za konwersje

Po trzecie, reklamy zaczynają się wyświetlać natychmiast po uruchomieniu kampanii. Nie oznacza to jednak, że od startu kampanii reklama ma najwyższą skuteczność. System Google Ads wyposażony jest w wiele naprawdę dobrych mechanizmów optymalizacji kampanii. Musisz pamiętać, że do ich działania wymagana jest duża ilość informacji o konwersjach, a te zbierają się dopiero z upływem czasu.

Po czwarte, podstawowe reklamy wyświetlają się w odpowiedzi na konkretne zapytania użytkowników, zbieżne ze słowami kluczowymi określonymi przez reklamodawcę. Dzięki temu kampania uzyskuje wysoką trafność.

Rodzaje reklam w Google

W Google Ads mamy bardzo szerokie spektrum reklam.

Reklamy tekstowe w wyszukiwarce.

To podstawowy format reklam, który może być używany praktycznie dla każdej działalności. Reklamy składają się z maksymalnie 3 nagłówków, 2 dłuższych wierszy tekstu i adresu strony docelowej. Opcjonalnie, z rozmaitych rozszerzeń poprawiających ich funkcjonalność i trafność, jak linki do podstron, rozszerzenia połączeń, lokalizacji czy rozszerzenia cen.

Reklamy tekstowe swoją formą upodabniają się coraz bardziej do organicznych wyników wyszukiwania. Główny funkcj tych reklam to przekierowaniu użytkownika po kliknięciu na stronę docelową zdefiniowaną przy tworzeniu reklamy. Reklama wyświetla się w odpowiedzi na słowa kluczowe zdefiniowane przez reklamodawcę, dzięki czemu uzyskuje wysoką trafność.

Reklamy tekstowe Google Ads

Sprawdź ofertę dla klientów B2B

Reklamy typu „Tylko połączenie”

Jest to specjalny format reklam tekstowych na urządzenia mobilne. Reklama taka nie przekierowuje na stronę docelową, ale pozwala po kliknięciu nawiązać klientowi połączenie telefoniczne z numerem ustawionym przez reklamodawcę. Taki typ reklam idealnie sprawdzi się w biznesach, w których oczekiwana jest natychmiastowa reakcja na zgłoszenie. Przykładowo dorabianie kluczy, awaryjne otwieranie zamków, ale również pizza z dowozem.

Google Ads, reklamy typu tylko połączenie

Dynamiczne reklamy w wyszukiwarce (DSA)

To kolejny specjalny podtyp reklam tekstowych. Z wyglądu nie różnią się od tradycyjnych reklam tekstowych, ale inny jest mechanizm ich tworzenia i dopasowania do zapytań internautów. W reklamach DSA reklamodawca definiuje tylko jeden wiersz opisu. Nagłówek reklamy i strona docelowa są natomiast dobierane przez system Google, aby zapewnić Internaucie najlepsze dopasowanie reklamowanej treści do jego zapytania.

Nie ma potrzeby definiowania słów kluczowych przez reklamodawcę, ponieważ te system Google Ads rozpoznaje bezpośrednio w treści reklamowanej witryny. Całość działa trochę jak wyszukiwanie w wynikach naturalnych, natomiast daje się znacznie lepiej kontrolować.

Jest to idealny typ reklamy dla sklepów internetowych i blogów tematycznych z dużą ilością treści. Reklamy DSA reagują na precyzyjne, wielowyrazowe i trudnie do przewidzenia zapytania. Kierują jednocześnie użytkownika na stronę w witrynie reklamodawcy, najlepiej odpowiadającą na zostawione w wyszukiwarce zapytanie. Dzięki temu reklama DSA często uzyskuje najwyższą skuteczność ze wszystkich dostępnych formatów reklamowych.

Reklamy dynamiczne (DSA w Google Ads)

Więcej o reklamach dynamicznych przeczytasz na stronie: Kampanie reklam dynamicznych AdWords DSA

Reklamy produktowe PLA

To idealny format reklam dla sklepów internetowych. Reklamy są prezentowane w wyszukiwarce, na samym szczycie wyników wyszukiwania. Ich charakterystyczną cechą są zdjęcia produktów i ceny widoczne w reklamie. Do zbudowania takich reklam potrzebne jest dodatkowe konto Merchant Center (Centrum Sprzedawcy) oraz plik danych zawierający informacje o całym asortymencie sklepu. Reklamy tego typu również nie wymagają definiowania słów kluczowych. Wyświetlają się w wyniku skojarzenia zapytania wpisanego przez użytkownika z nazwą bądź opisem produktu z pliku danych. Dodatkowe mechanizmy Google Ads zapewniają w wielu przypadkach wyświetlanie ofert dokładnie tych samych produktów z wielu sklepów, co ułatwia klientowi wybranie najlepszej oferty. To rozwiązanie powoduje również, że trudno przeprowadzić skuteczną kampanię reklamową, jeżeli oferta sklepu jest mało konkurencyjna. Należy również pamiętać, aby nazwy i opisy produktów były dobrze skorelowane z zapytaniami użytkowników. To gwarantuję wyższą trafność prezentowanych reklam i niższe koszty kliknięć.

Reklamy produktowe Google Ads

Więcej na temat reklam produktowych piszę na stronie: Google Shopping (kampanie produktowe)

Sprawdź ofertę dla e-commerce

Klasyczne reklamy bannerowe w sieci reklamowej (GDN)

Jeżeli chcesz promować markę lub nowy produkt, możesz stworzyć reklamę bannerową. Google Ads obsługuje kilkanaście rozmiarów reklam przeznaczonych do wyświetlania w różnych boksach reklamowych, na stronach w sieci reklamowej, ale także aplikacjach na smartfony, Youtube i Gmail. Zaletą tych reklam jest pełna dowolność kształtowania przekazu, natomiast wadą konieczność wykonania kilku do kilkunastu wariantów rozmiarowych tej samej reklamy. Reklama bannerowa może być również używana w remarketingu.

Google Ads - Bannery graficzne

Reklamy animowane HTML5 w sieci reklamowej

Jeżeli potrzebujesz jeszcze bardziej przyciągnąć uwagę użytkowników, możesz stworzyć efektowne reklamy animowane w technologii HTML5. Najwygodniej do tego celu wykorzystać specjalne oprogramowanie, np. Google Web Designer, które pozwala na prostą, wizualną budowę reklam i edycję ruchu na osi czasu, podobnie jak w edytorach wideo.

Reklamy elastyczne w sieci reklamowej.

Aby uprościć budowę reklam dla sieci reklamowej, ułatwić zarządzanie reklamą i zapewnić niezależność tworzonych reklam od dostępnych w sieci rozmiarów boksów reklamowych, Google wprowadziło reklamy elastyczne. Jest to specjalny, dynamiczny format reklam, przy których reklamodawca wskazuje jedynie składniki, z których system ma zbudować ostateczne reklamy. Potrzebne jest 2 lub 4 obrazy reklamowe, logo w 2 formatach, do kilka nagłówków i kilka tekstów reklamy. System automatycznie buduje i testuje rozmaite kombinacje dostępnych elementów, aby uzyskać jak najwyższą skuteczność reklam.

Reklamy elastyczne Google Ads

Reklamy w YouTube.

YouTube jest drugą po Google, największą wyszukiwarką świata. System Google Ads pozwala prowadzić kampanię reklamową z użyciem filmów wideo zamiast obrazów. Możesz więc wyświetlać swojej grupie docelowej 6-sekundowe, niepomijalne filmy, dłuższe reklamy, które będą przerywać film oglądany przez użytkownika lub filmy, które pojawią się jako proponowane wyniki wyszukiwania lub sugestie kolejnych filmów w YouTube. Dostępne są takie same opcje kierowania reklam, jak w całym systemie Google Ads. Dodatkowo kierowanie na konkretne kanały użytkowników YouTube. Ponieważ YouTube jest składnikiem sieci reklamowej Google, to możesz spotkać w tym serwisie również reklamy graficzne i reklamy elastyczne. Są one prezentowany m.in. jako nakładki na filmach.

Przykład reklamy wideo:

Reklamy w poczcie Gmail

Z poczty Gmail korzysta olbrzymia liczba użytkowników. Praktycznie każdy, kto używa smartfona z systemem Android, posiada takie konto, a wielu użytkowników biznesowych przekierowuje swoją korespondencję firmową na konto Gmail dla wygody. Ponieważ usługa Gmail, podobnie jak YouTube należy do Google, to również w tym środowisku możesz emitować swoje reklamy. Trafiają one bezpośrednio do skrzynek pocztowych odbiorców, jako wiadomość e-mail. W tym wypadku płacisz za kliknięcie w momencie wyświetlenia pełnej treści wiadomości. Jest to dobry, bo bardzo personalny kanał do remarketingu.

 

Reklama Google Ads w systemie Gmail

Sposoby targetowania reklam

Słowa kluczowe.

Podstawowym sposobem targetowania reklam w wyszukiwarce Google jest użycie słów kluczowych. Ty jako reklamodawca definiujesz, na jakie zapytania ma reagować wyszukiwarka, aby wyświetlić Twoją reklamę. Dodatkowo określasz stopień dopasowania, czyli podobieństwa fraz wpisywanych przez użytkowników w wyszukiwarce, do słów kluczowych zdefiniowanych przez Ciebie.

Najogólniej mówiąc, reklama pokaże się tym osobom, które wpiszą do wyszukiwarki określone przez Ciebie słowo kluczowe. Dzięki temu masz możliwość do tarcia do osób, które interesują się dokładnie Twoją ofertą i jawnie wyrażają to zainteresowanie właśnie w danym momencie. Można powiedzieć, że to odbiorcy sami w ten sposób deklarują, że znajdują się w Twojej grupie docelowej.

Targetowanie geograficzne.

Lokalizacje w Google AdsTo drugi z podstawowych sposobów kierowania reklam, Dzięki niemu możesz określić, że reklamy mają się wyświetlać użytkownikom przebywającym, lub pytającym o konkretny region. Może to być kraj, województwo, miasto, dzielnica w większych miastach lub po prostu osoby przebywające w określonym promieniu od wskazanego punktu czy adresu. Dzięki temu możesz skutecznie docierać z reklamą do lokalnych społeczności, czy np. pracowników centrów biznesowych. W wypadku biznesów lokalnych możesz dzięki temu stworzyć system reklamowy, gdzie Twoja oferowana stawka za kliknięcie będzie tym wyższa, im bliżej Twojej siedziby znajduje się klient.

Targetowanie demograficzne.

Targetowanie demograficzne na płeć i wiek w Google AdsKorzystając z systemu Google Ads możesz wskazać cechy demograficzne pożądanych odbiorców reklam, takie jak przedział wiekowy i płeć. Na niektórych rynkach możesz też wskazać jako cechę demograficzną dzietność i oczekiwany dochód osób, które mogą zobaczyć reklamę.

Targetowanie na zainteresowania lub tematy.

Jeżeli chcesz wypromować nową markę lub produkt korzystając z reklam w sieci reklamowej, możesz skorzystać z kierowania na zainteresowania użytkowników lub tematy, którymi interesowali się w ostatnim czasie. Te zainteresowania są ustalane przez Google na podstawie m.in. historii odwiedzin rozmaitych stron w Internecie czy wyszukiwanych wcześniej haseł. Możesz w ten sposób dotrzeć do odbiorców, którzy nie podjęli jeszcze decyzji zakupowej, ale robią właśnie rozeznanie na rynku w danej tematyce lub właśnie ze względu na zainteresowania mogą stać się Twoimi klientami.

Targetowanie na konkretne urządzenia.

Targetowanie na różne urządzenia w Google AdsJeżeli wiesz z góry, albo z raportów kampanii, że Twoja grupa docelowa najchętniej korzysta z określonych urządzeń, np. smartfonów lub komputerów, to możesz skonfigurować kampanię w taki sposób, aby reklamy wyświetlały się tylko na konkretnym typie urządzeń. Możesz również zmienić dostosowania stawek czyli spowodować, że np deklarowana kwota za kliknięcia tych samych reklam będzie niższa na smartfonach, a wyższa na komputerach. Musisz przy tym pamiętać, że zazwyczaj ścieżki odbiorców, którymi oni podążają w poszczególnych etapach swojej podróży zakupowej są dłuższe niż jeden krok. Często pierwszy kontakt z reklamą ma miejsce na smartfonie, ale zakup jest finalizowany przez tą samą osobę na komputerze stacjonarnym.

Remarketing, czyli targetowanie na odbiorców, którzy mieli kontakt z Twoją stroną.

Jest to bardzo ciekawa opcja kierowania, ponieważ daje Ci możliwość ponownego dotarcia do osób, które już wcześniej poznały Twoją stronę. Na pewno znasz sytuację, kiedy w sklepie internetowym oglądasz jakiś produkt, a potem widzisz reklamę tego produktu na dziesiątkach kolejnych stron w Internecie. To właśnie jest remaketing. Stosowany bez głębszego zastanowienia będzie mało skuteczny. Natomiast jeżeli dobrze przemyślisz strategię budowy grup remarketingowych, możesz osiągnąć bardzo dobre efekty. Przykładem słabej grupy odbiorców są wszyscy użytkownicy, którzy odwiedzili witrynę. Przykład dużo lepszej grupy to użytkownicu, którzy byli w koszyku sklepu internetowego, albo na stronie kontakt. Co ciekawe, możesz również stworzyć grupę odbiorców, którzy obejrzeli Twój film reklamowy i do nich kierować swoje reklamy w pozostałych mediach dostępnych w środowisku Google Ads.

Harmonogram reklam.

Harmonogram reklam w Google AdsJeżeli prowadzisz biznes, w którym wymagana jest Twoja natychmiastowa reakcja na zgłoszenie użytkownika, to staje się istotne, aby reklamy wyświetlać tylko w godzinach pracy Twojej firmy. Przykładem może być np. pizzeria, która realizuje zamówienia z dowozem. W takim przypadku dzięki harmonogramowi reklam możesz zdecydować, w jakich godzinach powinny się wyświetlać Twoje reklamy. Dodatkowo możesz zdecydować o stawkach w poszczególnych przedziałach czasowych.

Jak widzisz, możliwości jest całkiem sporo. Dodatkowo możesz łączyć poszczególne sposoby targetowania, aby uzyskać możliwie precyzyjną grupę docelową.

Raportowanie skuteczności kampanii reklamowych

Jak zapewne wiesz, już wiele lat temu Google zablokowało możliwość raportowania słów kluczowych, które sprowadziły użytkowników na Twoją stronę z naturalnych wyników wyszukiwania. Jednocześnie cały czas Google rozwija raportowanie skuteczności kampanii Google Ads. Prowadząc taką kampanię, dzięki zdefiniowanym w systemie konwersjom możesz bardzo dokładnie dowiedzieć się, jakie słowa kluczowe wpisują użytkownicy do wyszukiwarki, aby wyświetlić Twoje reklamy. Co więcej, dokładnie wiesz, które wejścia skończyły się konwersją, czyli wykonaniem np. telefonu lub wysłaniem formularza. Wiesz kto klika (mężczyzna czy kobieta), gdzie się znajduje i z jakiego urządzenia korzysta. Google Ads dostarcza również informacji, do jakiego odsetka potencjalnych odbiorców dociera nasza reklama przy zadeklarowanym budżecie.

Zarządzanie reklamą i optymalizacja

Zarządzanie wszystkimi reklamami odbywa się za pomocą graficznego interfejsu dostępnego przez stronę WWW. Interfejs ten w 2018 roku przeszedł całkowitą metamorfozę. Został opracowany praktycznie od zera. Interfejs pozwala tworzyć reklamy, wybierać kierowanie, budować konwersje, analizować wyniki i zarządzać budżetem kampanii.

Nowy interfejs Google Ads

Dla bardziej zaawansowanych użytkowników dostępny jest Edytor AdWords. Program w wersji na komputery PC lub Mac. Za jego pomocą można edytować wiele reklam jednocześnie, pracować nad ustawieniami kampanii w trybie off-line, a także przeprowadzać bardziej nietypowe działania, jak np. masowe tworzenie reklam czy kopiowanie ustawień z Excela.

Edytor AdWords (Google Ads)

Dzięki precyzyjnemu raportowaniu możesz analizować wyniki poszczególnych kampanii, reklam czy słów kluczowych. Na podstawie takiej analizy możesz zdecydować o podniesieniu bądź obniżeniu stawek na poszczególne słowa kluczowe, bądź alokacji budżetu na bardziej skuteczne kampanie. Możesz również zmodyfikować stawki praktycznie dla dowolnych kryteriów kierowania, które po analizie okazały się najbardziej skuteczne. Przykładowo możesz podnieść stawki dla mężczyzn, którzy wchodzą z komputerów stacjonarnych i mieszczą się w przedziale wiekowym 25-30 lat.

Wartościowanie konwersji i optymalizacja zwrotu z nakładów na reklamę.

Ponieważ wszystkim działaniom (konwersjom) realizowanym na stronach przez użytkowników możesz przypisać wartość, którą potem wyświetlasz w raportach, masz możliwość łatwej oceny zwrotu z nakładów na reklamę ROAS. I nie do tyczy to wyłącznie sklepów internetowych, ale praktycznie dowolnej działalności. W swoich raportach możesz wyświetlić kolumnę „wartość konwersji/koszt”, i na poziomie każdego z elementów kampanii, czy metod kierowania natychmiast ocenić, jaka jest jego opłacalność w porównaniu z innymi elementami. W połączeniu z zarządzaniem kryteriami kierowania reklam możesz dzięki temu stale podnosić efektywność kosztową swojej kampanii.

Sposoby rozliczeń konta w Google Ads

  • System Google Ads oddaje Ci do dyspozycji kilka metod rozliczenia kampanii. Najbardziej podstawowy i bezpieczny sposób to podłączenie do systemu własnej karty płatniczej i zasilanie konta „z góry”. Dzięki temu masz pełną kontrolę nad wydatkami i nie dopuścisz do przekroczenia zakładanego budżetu reklamowego.
  • Drugi ze sposobów do również zasilanie konta „z góry” określoną kwotą, ale za pomocą tradycyjnego przelewu bankowego. Google oddaje polskim użytkownikom do dyspozycji rachunek w polskim banku, więc do zasilenia kampanii potrzebny jest zwykły przelew krajowy. Wadą tego rozwiązania jest 1-2 dniowe opóźnienie w zaksięgowaniu wpłaty.
  • Trzecia forma to rozliczanie wydatków kona z podłączonej do systemu karty płatniczej „z dołu”, po przekroczeniu określonego poziomu kosztów. Jest to rozwiązanie wygodne, jednak mniej bezpieczne od zasilenia „z góry”, ponieważ Google potrafi w niektórych sytuacjach nawet kilkukrotnie przekroczyć ustawiony na koncie dzienny budżet kampanii. Przy krótkich, kilkudniowych kampaniach wydatki mogą okazać się wielokrotnie wyższe, niż pierwotnie zakładane przez reklamodawcę.
  • Czwarta forma to kredyt Google. Ta metoda płatności dotyczy jednak tylko dużych reklamodawców, którzy prowadzą wiele kampanii na wielu kontach, w szczególności agencji reklamowych, pracujących dla klientów. W tym modelu agencja uzyskuje kredyt od Google, z którego zasila poszczególne konta, a na koniec miesiąca Google wystawia zbiorczą fakturę za całość wydatków.

Co dalej?

Jeżeli chcesz pogłębić wiedzę dotyczącą prowadzenia kampanii Google Ads, najbardziej kompletnym źródłem wiedzy będzie system pomocy Google Ads. Tam znajdziesz odpowiedzi na większość pytań, które zapewne pojawią się w trakcie przygotowywania kampanii. Poznasz również sprawdzone metody prowadzenia kampanii.

Aby pogłębić swoją wiedzę i poznać praktyczne aspekty optymalizacji kampanii, możesz skorzystać z wielu dostępnych w Internecie poradników pisanych przez specjalistów AdWords. Na jeden z nich możesz zapisać się w tym miejscu: https://ppcefekt.pl/10-sposobow-na-zbudowanie-efektywnej-kampanii-google-ads/

Bezpłatny poradnik Google Ads

Jeżeli poszukujesz komercyjnych materiałów szkoleniowych odnośnie kampanii Google Ads, to również znajdziesz ich w Internecie całe mnóstwo. Możesz zacząć od naszego serwisu VOD: https://vod.mariuszpryszczewski.pl

Google Ads – Co to jest?
4.9 (98%) 10 votes

Polub nas na Facebooku!

1 Comment

  • Wyczerpująco wyjaśnione pojęcie w bardzo przejrzysty sposób. Świetny materiał dla osób zaznajamiających się z tematem. 🙂

    Reply

Zostaw komentarz

*

Warunki ogólne

  1. Operatorem sprzedaży w serwisie PPCefekt.pl jest firma Centrum Internetowe Mariusz Pryszczewski, z siedzibą w Lublinie przy ul. Melomanów 3/17, NIP: 7121906358.
  2. W ramach serwisu sprzedawane są produkty informacyjne w postaci ebooków, kursów internetowych, oraz usługi doradcze.
  3. Produkty i usługi sprzedawane w serwisie przeznaczone są dla firm i osób prowadzących działalność gospodarczą.
  4. Płatności za usługi i produkty informacyjne mogą być dokonywane przelewem bankowym, kartą kredytową lub kartą debetową.
  5. Płatności internetowe i kartowe obsługuje spółka PayU S.A. z siedzibą: ul. Grunwaldzka 182, 60-166 Poznań.
  6. Zakupione produkty informacyjne dostępne są w formie elektronicznej: pliki pdf lub filmy video. Zakres i forma zakupionych usług doradczych opisane są w odrębnych dokumentach publikowanych i udostępnianych przed zakupem.
  7. Linki do zakupionych materiałów przesyłane są na podany w zamówieniu adres e-mail od razu po dokonaniu płatności.
    Usługi doradcze podejmowane są bezzwłocznie po dokonaniu płatności.
  8. Produkty informacyjne objęte są gwarancją zwrotu pieniędzy przez okres 30 dni od daty zakupu.
    Dla usług doradczych nie przewiduje się możliwości zwrotu pieniędzy po dokonaniu płatności i rozpoczęciu realizacji usługi.
  9. Reklamacje i zwroty należy zgłaszać drogą mailową na adres: ppcefekt@gmail.com
  10. Zwrot pieniędzy za produkty informacyjne następuje w ciągu 14 dni od daty wpłynięcia prośby o zwrot za pośrednictwem tego samego kanału płatności, którym dokonano płatność za usługę.

Warunki szczegółowe sprzedaży usługi doradczej „Jednorazowa optymalizacja kampanii AdWords”

  1. Usługa doradcza „Jednorazowa optymalizacja kampanii AdWords” obejmuje prowadzenie i optymalizację kampanii reklamowych na wskazanym koncie AdWords przez okres jednego miesiąca.
  2. Okres jednego miesiąca liczony jest od następnego dnia roboczego po dokonaniu płatności za usługę.
  3. Dodatkowe warunki dla konta AdWords i zakres usługi przedstawiony jest dokładniej na stronie umożliwiającej zakup on-line.
  4. Po dokonaniu płatności nie przewiduje się możliwości rezygnacji z usługi i zwrotu opłaty.
  5. Warunkiem rozpoczęcia realizacji usługi jest przydzielenie koniecznych dostępów:
    – podłączenie konta AdWords do Menedżerskiego Konta Google MCK prowadzonego przez Centrum Internetowe,
    – przydzielenie praw administracyjnych do konta Google Analytics połączonego z przedmiotowym kontem AdWords.
  6. Centrum Internetowe zobowiązuje się do rzetelnego i fachowego wykonywania usługi.
  7. Centrum Internetowe zobowiązuje się do zachowania tajemnicy handlowej.