Strona główna » Blog » Poradnik Google Ads – Część 5 – Mierz realne efekty kampanii (konwersje)

Poradnik Google Ads – Część 5 – Mierz realne efekty kampanii (konwersje)

Co to są realne efekty kampanii?

Jeżeli mówimy o sklepie internetowym, będzie to po prostu sprzedaż w tym sklepie. Jeżeli mamy na myśli inny rodzaj biznesu, to takim realnym efektem będzie skontaktowanie się klienta z Twoją firmą. Nie ma znaczenia, czy będzie to kontakt przez formularz zapytania, mailowy czy telefoniczny. Celem kampanii jest właśnie doprowadzenie do nawiązania takiego kontaktu.

Konwersja i współczynnik konwersji.

Przy okazji słowo wyjaśnienia. W słownictwie branży marketingowej bardzo często pojawia się pojęcie „konwersja”. Otóż konwersja, to właśnie ta akcja, której oczekujesz od klienta, który wszedł na Twoją stronę. A współczynnik konwersji to odsetek osób, które po wejściu na stronę skontaktowały się z Twoją firmą, albo dokonały zakupu. Współczynnik konwersji 5% oznacza, że na 100 osób, które weszły na Twoją stronę, 5 skontaktowało się z Twoją firmą.

Po co mierzyć efekty (konwersje)?

To pytanie pojawia się dość często na początku moich rozmów z klientami. Słyszę od nich „Ale przecież ja będę widział, czy ludzie do mnie dzwonią, czy nie. Po co to mierzyć?”. OK, tylko problem polega na tym, że ja tego nie będę widział. Informacja o tym, że np. wczoraj zadzwoniło 10 osób też nie na wiele mi się przyda.

Dlaczego? Ponieważ nie pozwoli mi optymalizować Takiej kampanii. Podam Ci prosty przykład.

Załóżmy, że prowadzisz kampanię na 3 słowa kluczowe:

  1. Serwis samochodowy poznań
  2. Autoserwis poznań
  3. Mechanik samochodowy poznań

Na każde ze słów wydajesz 33 zł dziennie, czyli w sumie około 100 zł dziennie i 3000 na miesiąc.

I teraz stwierdzasz, kampania jest dobra, wczoraj było 5 telefonów. OK, ale kto dzwonił? Jak znalazł Twoją firmę? Szukał mechanika, czy autoserwisu? Nie mierząc dokładnie źródła połączeń nie jesteś w stanie nic poprawić!

Zobacz:  Nowy interfejs Google Ads.

A co się zmieni, kiedy wprowadzisz dokładny pomiar?

Załóżmy, że okaże się, że wszystkie połączenia były efektem tylko jednego słowa kluczowego „autoserwis poznań”. Najprostsza rzecz, którą możesz zrobić, to zatrzymanie pozostałych słów kluczowych. Efekt będzie taki, że oszczędzisz 2000 zł miesięcznie. Super!

A co się stanie, jeżeli uzbrojony w szczegółową wiedzę o skuteczności swoich kampanii przeniesiesz te 2000 zł na słowo „autoserwis poznań”? Okaże się, że za te same pieniądze, które wcześniej wydawałeś na całą kampanię uzyskasz nie 5, ale 15 zapytań dziennie. W skali miesiąca to już będzie nie 150 ale 450 zapytań! Widzisz różnicę?

Wprowadzając dokładny pomiar realnych efektów kampanii (konwersji) jesteś w stanie uzyskać wielokrotnie większy efekt przy tym samym koszcie!

Co mierzyć?

Przede wszystkim musisz mierzyć tą akcję, na której Najbardziej Ci zależy. Może będzie to wypełnienie formularza zapytania, formularza rejestracji lub zapis do newslettera? Te działania prosto zmierzyć, bo odbywają się na Twojej stronie.

Często mamy sytuację, kiedy klienci dzwonią do Twojej firmy. W takim wypadku należy przede wszystkim mierzyć właśnie połączenia telefoniczne. O tym piszę dokładniej w kolejnym rozdziale.

Nie zapomnij też o mikrokonwersjach. Mikrokonwersje to mniej ważne działania, które wskazują na zaangażowanie klienta. Może to być np. pobranie cennika albo przejście na stronę kontakt. W sklepie internetowym ważną mikrokonwersją będzie dodanie produktu do koszyka. Mikrokonwersje pojawiają się przeważnie zanim wystąpi ta najważniejsza konwersja, czyli kontakt klienta z Twoją firmą. Mikrokonwersje występują też w znacznie większej ilości. Dlatego warto je mierzyć, aby w ten sposób już wstępnie oszacować, które słowa będą najlepsze i relokować na nie budżet.

Ważna uwaga!

Pamiętaj, aby ustawiając w systemie Google Ads konwersje tylko jedną, najważniejszą ustawić jako konwersję. Przy pozostałych odznacz w ustawieniach pole „Uwzględnij jako konwersje”. System Google Ads powinien mieć jasną informację, co jest Twoim głównym celem, a co tylko pobocznym działaniem. Informacje o działaniach nieuwzględnionych jako konwersje będą dostępne w raportach jako „wszystkie konwersje”

Zobacz:  Kampanie Google Ads – darmowy poradnik: „10 sposobów na obniżenie kosztów” cz.1

Jak mierzyć efekty?

Ekosystem Google dostarcza Ci wszystkich niezbędnych rozwiązań. W przypadku działań na stronie najwygodniej użyć śledzenia z systemu Google Analytics. Ustawiasz w nim cel w postaci wejścia na stronę z podziękowaniem za wysłanie formularza, a potem importujesz go w Google Ads. Pamiętaj przy tym, aby Twoje Konto Google Ads i Analytics były ze sobą połączone.

Bardziej skomplikowane działania, jak kliknięcie linku do adresu e-mail lub pobranie cennika w pdf możesz mierzyć ustawiając odpowiednie zdarzenia w systemie Google Tag Manager (GTM). W GTM możesz nawet zmierzyć takie działanie, jak przewinięcie strony do określonego elementu i taką czynność traktować jako konwersję. Zdarzenia z GTM są widoczne w systemie Analytics. Na ich podstawie ustawiasz cele, które potem importujesz do Google Ads jako konwersje.

Najmniej oczywiste konwersje w postaci połączeń telefonicznych omawiam w kolejnym rozdziale.

„PRACA DOMOWA” DLA CIEBIE:

Jeżeli jeszcze tego nie zrobiłeś, to koniecznie połącz swoje konto z kontem Analytics. Sprawdź, jaka strona strona pojawia się po wypełnieniu formularza kontaktowego (skopiuj jej adres URL). Ustaw w systemie Analytics wejście na tą stronę jako cel. Zaimportuj ten cel do systemu Google Ads. Obserwuj przez kilka dni, jakie słowa kluczowe prowadzą do wypełnień formularza, aby potem przenieść swój budżet właśnie na te słowa. Powinno to podnieść skuteczność kampanii.

5/5 - (Głosów:1)

Dodaj komentarz