CHAOS sposobem na tańsze kampanie AdWords

W swojej pracy widziałem już setki kont AdWords rozmaitych klientów. Każdemu starałem się pomóc, ale i czasami nauczyłem się czegoś ciekawego. Dzisiaj chciałem opowiedzieć Ci o jednym z dziwnych, ale skutecznych sposobów prowadzenia kampanii, którego nauczyłem się właśnie od klienta. Nieszablonowe podejście do tematu może wiele zmienić.

 

CHAOS, to brzmi … niepokojąco!

Tak, na tym koncie panował kompletny bałagan. Kilkanaście kampanii, w każdej po kilkaset słów kluczowych, w dodatku w dopasowaniu przybliżonym, czyli najmniej dokładnym.

Na pierwszy rzut oka wszystko do poprawy!

Jednak moją uwagę zwróciły bardzo niskie koszty kliknięć. To ciekawe, ale statystyka pokazywała, że reklamy wyświetlały się na wysokich miejscach przy bardzo niskich cenach.

Przecież to czysta strata pieniędzy!

Sprawdziłem, jakie hasła wpisywane do wyszukiwarki dopasowały się do słów kluczowych. Tu, ze względu na dopasowanie przybliżone panował jeszcze większy chaos. Tysiące fraz, z czego duża część bardzo odległa od przedmiotu działalności klienta. Natychmiast do poprawy!

Jeszcze ciekawiej wyglądała kwestia konwersji. Klient mierzył bardzo konkretną konwersję, wypełnienie formularza zapytania o cenę. Okazało się, że uzyskiwał całkiem przyzwoity współczynnik, prawie 1 %.

Więc, do roboty!

To wszystko upewniło mnie w przekonaniu, że stosunkowo łatwo będzie można poprawić kampanię. Zacząłem więc od analizy wyszukiwanych haseł, wybrałem najlepsze słowa i zrobiłem z nich nowe kampanie, z idealnie dopasowanymi reklamami. Tym razem użyłem dopasowań do wyrażenia dla wszystkich słów kluczowych i ustawiłem stawki tak, aby wyświetlały się na górze wyników wyszukiwania.

Zostawiłem kampanię na kilka dni czekając, aż zbiorą się wiarygodne dane. Budżet był spory, więc ruch zbierał się szybko.

Jak myślisz. Jaki był efekt?

Kompletna klapa! Oczywiście, kliknięcia były, ruchu sporo, ale już wyraźnie mniej, niż kiedy w kampaniach panował opisany na początku chaos. I co najgorsze, zdecydowanie niższy współczynnik konwersji, czyli mniej zapytań z tych samych pieniędzy.

CHAOS, jest jednak skuteczny!

Nie pomogło precyzyjne strojenie stawek, automaty do zarządzania stawkami CPC, ani optymalizator konwersji. Nic nie działało. Najlepszym wyjściem okazało się przywrócenie początkowych ustawień, czyli powrót do chaosu.

Ostatecznie poprawiłem tylko minimalnie stawki, dodałem przy niektórych słowach modyfikator w postaci „+”  i doprecyzowałem zasięg działania kampanii z reklamą dynamiczną. Minimalnie poprawiło to konwersję z całego ruchu.

Wnioski dla Ciebie.

Na wewnętrzne potrzeby komunikacji w mojej firmie ten sposób prowadzenia kampanii uzyskał nawet swoją własną nazwę „Kampania typu CHAOS”

Czas odpowiedzieć na pytanie, dlaczego chaos był w tym wypadku skuteczny i czy można tą wiedzę wykorzystać w innych kampaniach?

Klient działa w branży turystycznej, ale sprzedaje wąsko specjalizowaną usługę. W związku z tym jest stosunkowo małe grono osób, które mają świadomość istnienia tak precyzyjnej oferty i mało kto potrafił wymyśleć, jakie słowa spowodują wyświetlenie reklamy.

Duża ilość słów w dopasowaniu przybliżonym spowodowała, że reklama docierała do internautów, którzy pytali o bardzo szeroki zakres usług związanych z wypoczynkiem. Część z nich, dopiero widząc reklamę uświadamiała sobie, że jest taka specjalistyczna usługa i zainteresowała się tematem.

Bardzo niskie stawki CPC ustawione dla słów kluczowych spowodowały, że reklama nie wyświetlała się na najbardziej konkurencyjne, ogólne i drogie zapytania, ale właśnie na te bardziej szczegółowe i znacznie tańsze.

To z kolei spowodowało, że klient kupował znacznie więcej (3-4 razy więcej) ruchu, niż gdyby stosował precyzyjną kampanię i słowa w bardziej ścisłych dopasowaniach. A to z kolei doprowadziło do sytuacji, że pomimo teoretycznie słabszego jakościowo, bo nie związanego bezpośrednio z ofertą ruchu, ostateczna ilość uzyskiwanych konwersji była większa, niż w jakimkolwiek innym, zoptymalizowanym modelu kampanii.

Czy możesz zastosować CHAOS u siebie?

Powiem tak, nie zaszkodzi spróbować. Ja sprawdziłem taki model jeszcze u kilku klientów, w tym w jednym sklepie internetowym. Nie u wszystkich to działa, ale u większości tak! Co ciekawe, bardzo dobrze zadziałała kampania dla sklepu internetowego, w której kierowałem ruch na podstrony kategorii a w każdej z grup reklam utworzyłem po kilkadziesiąt słów kluczowych związanych z daną kategorią, wszystkie w dopasowaniu przybliżonym. Kampania uzyskała jeden z najwyższych zwrotów z nakładów na reklamę (ROAS) w historii tego klienta.

Ważne, żeby szczególnie na początku sprawdzać dopasowane zapytania i zrobić wykluczenia dla najbardziej nietrafionych fraz.

Jak to zrobić konkretnie?

  1. Utwórz nową kampanię
  2. Ustaw budżet dzienny, który możesz przeznaczyć na test.
  3. Zrób w niej jedną lub więcej grup reklam (musi to pasować do specyfiki Twojej działalności)
  4. Do każdej z grup reklam dodaj maksymalnie dużo słów kluczowych, z tych które podpowiada Ci AdWords. Przy dodawaniu omiń najbardziej niedopasowane frazy. Wszystkie frazy ustaw w dopasowaniu przybliżonym.
  5. Ustaw dla grup reklam niską stawkę. Ciężko mi powiedzieć, jaką dokładnie, bo w różnych branżach jest różnie. Ja ustawiałem stawkę 3-4 razy niższą, niż sugerowana przez planner słów kluczowych dla wybranego zestawu fraz.
  6. Nie przejmuj się informacjami, że stawki są „poniżej stawki za pierwszą stronę”
  7. Wytrzymaj dzień lub dwa bez poprawiania kampanii.
  8. Potem zobacz, czy przy aktualnym CPC kampania wykorzystuje budżet dzienny. Jeżeli tak, to możesz jeszcze obniżyć stawki dla słów w grupach reklam. Jeżeli nie, tu podnieś stawki, np. o 30% i poczekaj kolejny dzień lub 2. Idealne ustawienie stawek powinno sprawić, że kampania będzie dobijać do budżetu dziennego.
  9. Koniecznie sprawdzaj, czy taka kampania generuje konwersje. W końcu po to wydajesz pieniądze na AdWords, żeby na tym zarobić!
  10. Dodawaj wykluczenia do kampanii lub modyfikatory „+”, ale ostrożnie. Bardzo łatwo popsuć skuteczność CHAOSU przez próbę optymalizacji.

Skutki uboczne?

Jak w każdym lekarstwie (w tym wypadku na poprawę skuteczności AdWords) są skutki uboczne. Najbardziej wyraźnym będzie pogorszenie wyników jakości dla kampanii, które przełoży się w pewnym stopniu na całe konto. Jeżeli jednak bardziej niż na wyniku jakości zależy Ci na konwersji, warto spróbować. U klienta, od którego zaczerpnąłem pomysł, taki model kampanii funkcjonuje nieprzerwanie od kilku lat! I pomimo kilku prób optymalizacji, przez kilka różnych agencji, okazał się on najbardziej efektywnym modelem pozyskiwania klientów!

Co o tym myślisz?

Napisz w komentarzu, co myślisz o takim sposobie na tańszą kampanię AdWords. Spróbujesz tego u siebie?

Chcesz wypróbować Chaos u siebie?

Jeżeli nie wiesz, jak się za to zabrać, poproś o pomoc naszych specjalistów.

 

Nietypowy sposób na tańszą reklamę AdWords.
4.8 (95%) 8 votes

Polub nas na Facebooku!

6 Comments

  • ale jak taki chaos wprowadzić w reklamach produktowych?

    Reply

    • Nie wprowadzać. Bo się nie da.

      Taką kampanię trzeba zrobić obok i niezależnie od reklam produktowych.
      Tak jak napisałem, dla każdej z grup produktów trzeba stworzyć osobną kampanię lub grupę reklam, dodać do niej maksymalnie duży, ale pasujący zestaw słów kluczowych i ustawić niską stawkę.

      Reply

  • Zgadza się przed optymalizacją ręczną skuteczność reklamy przez pierwsze dwa dni była dużo większa.

    Reply

  • Ja, po kilku dniach takiej kampanii i dojściu do podobnych wniosków skupiłbym się na wykluczeniach. Skoro same słowa jakoś dają radę, to odfiltrujmy bezsensowne zapytania. Nie wspomniałeś też nic o rozszerzeniach reklam ani ich treści – być może tam też byłoby coś do poprawienia 🙂

    Reply

    • Proponuję przeczytać jeszcze raz. O wykluczeniach pisałem, przynajmniej dwukrotnie z zaznaczeniem, że to bardzo ważny element takiej kampanii. A co do rozszerzeń i treści, to zupełnie inna bajka, nie związana bezpośrednio z takim modelem kampanii. Odmienność tego rozwiązania to wyłącznie gra z typami dopasować. Treści i rozszerzenia należy sprawdzać i stosować, jak w każdej innej kampanii.

      Reply

  • Czy aby wziąłeś pod uwagę brak historii dla nowych ustawień kampanii? To mógł być czynnik powodujący tak nieatrakcyjne wyniki nowych grup reklam. Z drugiej strony do tego samego rezultatu można dotrzeć na kilka sposobów, więc czasem niestandardowe podejście może powodować, że konkurencja, która stosuje szablonowe rozwiązania będzie mniejsza na tym polu.

    Reply

Zostaw komentarz

*

Warunki ogólne

  1. Operatorem sprzedaży w serwisie PPCefekt.pl jest firma Centrum Internetowe Mariusz Pryszczewski, z siedzibą w Lublinie przy ul. Melomanów 3/17, NIP: 7121906358.
  2. W ramach serwisu sprzedawane są produkty informacyjne w postaci ebooków, kursów internetowych, oraz usługi doradcze.
  3. Produkty i usługi sprzedawane w serwisie przeznaczone są dla firm i osób prowadzących działalność gospodarczą.
  4. Płatności za usługi i produkty informacyjne mogą być dokonywane przelewem bankowym, kartą kredytową lub kartą debetową.
  5. Płatności internetowe i kartowe obsługuje spółka PayU S.A. z siedzibą: ul. Grunwaldzka 182, 60-166 Poznań.
  6. Zakupione produkty informacyjne dostępne są w formie elektronicznej: pliki pdf lub filmy video. Zakres i forma zakupionych usług doradczych opisane są w odrębnych dokumentach publikowanych i udostępnianych przed zakupem.
  7. Linki do zakupionych materiałów przesyłane są na podany w zamówieniu adres e-mail od razu po dokonaniu płatności.
    Usługi doradcze podejmowane są bezzwłocznie po dokonaniu płatności.
  8. Produkty informacyjne objęte są gwarancją zwrotu pieniędzy przez okres 30 dni od daty zakupu.
    Dla usług doradczych nie przewiduje się możliwości zwrotu pieniędzy po dokonaniu płatności i rozpoczęciu realizacji usługi.
  9. Reklamacje i zwroty należy zgłaszać drogą mailową na adres: ppcefekt@gmail.com
  10. Zwrot pieniędzy za produkty informacyjne następuje w ciągu 14 dni od daty wpłynięcia prośby o zwrot za pośrednictwem tego samego kanału płatności, którym dokonano płatność za usługę.

Warunki szczegółowe sprzedaży usługi doradczej „Jednorazowa optymalizacja kampanii AdWords”

  1. Usługa doradcza „Jednorazowa optymalizacja kampanii AdWords” obejmuje prowadzenie i optymalizację kampanii reklamowych na wskazanym koncie AdWords przez okres jednego miesiąca.
  2. Okres jednego miesiąca liczony jest od następnego dnia roboczego po dokonaniu płatności za usługę.
  3. Dodatkowe warunki dla konta AdWords i zakres usługi przedstawiony jest dokładniej na stronie umożliwiającej zakup on-line.
  4. Po dokonaniu płatności nie przewiduje się możliwości rezygnacji z usługi i zwrotu opłaty.
  5. Warunkiem rozpoczęcia realizacji usługi jest przydzielenie koniecznych dostępów:
    – podłączenie konta AdWords do Menedżerskiego Konta Google MCK prowadzonego przez Centrum Internetowe,
    – przydzielenie praw administracyjnych do konta Google Analytics połączonego z przedmiotowym kontem AdWords.
  6. Centrum Internetowe zobowiązuje się do rzetelnego i fachowego wykonywania usługi.
  7. Centrum Internetowe zobowiązuje się do zachowania tajemnicy handlowej.