Strona główna » Blog » Inteligentne kampanie produktowe (SSC) w Google Ads – Czy to ma sens? (wyniki)

Inteligentne kampanie produktowe (SSC) w Google Ads – Czy to ma sens? (wyniki)

Pod koniec 2018 roku Google udostępniło wszystkim reklamodawcom Google Ads Inteligentne kampanie produktowe (ang. Smart Shopping Campaigns). Jest to kolejny typ kampanii zarządzanych w całości przez sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe.

Niewątpliwą zaletą kampanii SSC jest maksymalnie uproszczona konfiguracja oraz automatyczna obsługa remarketingu dynamicznego. Czyli mamy takie dwa w jednym.

Czy kampanie SSC są skuteczne?

To podstawowe pytanie wielu reklamodawców. Część z nich spędziła wiele miesięcy na dopieszczaniu tradycyjnych kampanii produktowych i nie wierzą oni w to, że sztuczna inteligencja będzie w stanie poprowadzić kampanię lepiej. Żeby nie przedłużać, pokażę wyniki kilku takich kampanii.

Branża wykończenia wnętrz, średni koszyk 2500 zł

W tej kampanii średni ROAS osiągnął 4684%. To oznacza, że 1 złotówka budżetu reklamowego generuje 46 zł sprzedaży w sklepie. W kampanii było prowadzone kilka testów które spowodowały, że wynik nie był stabilny przez cały czas. Jednak końcówka wykresu pokazuje, że ostatecznie wprowadzone ustawienia dają w miarę stabilny i bardzo wysoki zwrot z nakładów na reklamę.

Sklep z drogimi zabawkami, średni koszyk 1050 zł

W tej kampanii średni ROAS osiąga 2400%, czyli złotówka zainwestowanego budżetu dała 24 zł sprzedaży. To również bardzo dobry wynik, całkowicie akceptowalny w praktycznie każdej branży. Kampania trwa krótko, więc wyniki są mocno niestabilne, ale bardzo obiecujące.

Hurtownia elektryczna, średni koszyk 300 zł

Tu ROAS jest już znacznie bardziej „przyziemny”. Średnio z każdej złotówki otrzymujemy 7 zł sprzedaży. Znowu widać duże wahania na początku kampanii, związane z gromadzeniem danych sprzedażowych. Natomiast wyniki z ostatnich 6 tygodni wskazują na stały, stabilny wzrost efektywności. Końcówka wykresu to ROAS na poziomie ponad 900%, czyli robi się całkiem przyzwoicie.

Wnioski

Z analizy tych trzech przypadków wynikają pewne wnioski.

Po pierwsze, uzyskiwany zwrot z nakładów na reklamę, czyli ROAS jest ściśle skorelowany ze średnią wartością koszyka. Jest to oczywiste. Im droższe produkty sprzedajesz w swoim sklepie, tym większa szansa na dobry wynik.

Zobacz:  Czy wiesz jak reklamuje się Twoja konkurencja?

Po drugie, czas działa na Twoją korzyść. Im dłużej prowadzisz kampanię SSC, tym lepszy wynik można uzyskać. To również dość naturalny wniosek. Sztuczna inteligencja musi się nakarmić danymi, aby podejmować coraz lepsze decyzje w zakresie prezentacji reklam odpowiednim odbiorcom. Jednak, jak widać na przykładzie sklepu z zabawkami, nawet stosunkowo krótka kampania może dać dobry wynik.

Wnioski mniej oczywiste i zmienne, których nie widać.

  1. W każdym z tych trzech sklepów były prowadzone wcześniej inne kampanie, w tym zwykłe kampanie produktowe, reklamy dynamiczne itp. Pozwoliło to już na starcie zasilić kampanię SSC dużą ilością danych o konwersjach.
  2. Kampanie SSC, jak zresztą wszystkie inne są bardzo wrażliwe na zastosowany model atrybucji. Co ciekawe, nie da się wskazać jednego najlepszego modelu. W przypadku sklepu z branży wykończenia wnętrz przejście z modelu liniowego na rozkład czasowy spowodowało załamanie wyników o około 50%. Powrót do modelu liniowego poprawił w krótkim czasie wynik. Natomiast w innym sklepie, nie przedstawionym w tym zestawieniu, przejście z modelu liniowego na rozkład czasowy poprawiło wynik o około 30%. Koniecznie należy więc przetestować różne modele atrybucji.
  3. Kampanie zarządzane przez uczenie maszynowe są również bardzo wrażliwe na konfigurację konwersji. Kluczową sprawą jest wybranie właściwej konwersji jako źródła danych do optymalizacji. Jeżeli przez przypadek masz u siebie włączone kilka rodzajów konwersji, np. transakcję, dodanie do koszyka i wysłanie formularza jako konwersje główne, to bez wskazania tylko jednej z nich, najczęściej transakcji, algorytm będzie karmiony przekłamanymi danymi. Najczęściej w bardzo krótkim czasie doprowadzi to do całkowitego załamania wyników.
  4. Bardzo istotnym czynnikiem wpływającym na powodzenie kampanii są ceny w sklepie w porównaniu do konkurencji. Najlepsza automatyzacja nie pomoże, jeżeli Twoje ceny będą 20% wyższe niż prezentowane obok oferty konkurencji.

Podsumowanie.

Mam nadzieję, że ten krótki artykuł przekonał Cię  przynajmniej do próby skonfigurowania inteligentnych kampanii produktowych na swoim koncie Google Ads. Jeżeli nie wiesz, jak się za to zabrać, zapraszam do kontaktu. Postaramy się pomóc 😃

5/5 - (Głosów:7)

Dodaj komentarz