Pod koniec 2018 roku Google udostępniło wszystkim reklamodawcom Google Ads Inteligentne kampanie produktowe (ang. Smart Shopping Campaigns). Jest to kolejny typ kampanii zarządzanych w całości przez sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe.

Niewątpliwą zaletą kampanii SSC jest maksymalnie uproszczona konfiguracja oraz automatyczna obsługa remarketingu dynamicznego. Czyli mamy takie dwa w jednym.

Czy kampanie SSC są skuteczne?

To podstawowe pytanie wielu reklamodawców. Część z nich spędziła wiele miesięcy na dopieszczaniu tradycyjnych kampanii produktowych i nie wierzą oni w to, że sztuczna inteligencja będzie w stanie poprowadzić kampanię lepiej. Żeby nie przedłużać, pokażę wyniki kilku takich kampanii.

Branża wykończenia wnętrz, średni koszyk 2500 zł

Inteligentna kampania produktowa SSC - wyposażenie wnętrz

W tej kampanii średni ROAS osiągnął 4684%. To oznacza, że 1 złotówka budżetu reklamowego generuje 46 zł sprzedaży w sklepie. W kampanii było prowadzone kilka testów które spowodowały, że wynik nie był stabilny przez cały czas. Jednak końcówka wykresu pokazuje, że ostatecznie wprowadzone ustawienia dają w miarę stabilny i bardzo wysoki zwrot z nakładów na reklamę.

Sklep z drogimi zabawkami, średni koszyk 1050 zł

Inteligentna kampania produktowa - ROAS - zabawki

W tej kampanii średni ROAS osiąga 2400%, czyli złotówka zainwestowanego budżetu dała 24 zł sprzedaży. To również bardzo dobry wynik, całkowicie akceptowalny w praktycznie każdej branży. Kampania trwa krótko, więc wyniki są mocno niestabilne, ale bardzo obiecujące.

Hurtownia elektryczna, średni koszyk 300 zł

Tu ROAS jest już znacznie bardziej „przyziemny”. Średnio z każdej złotówki otrzymujemy 7 zł sprzedaży. Znowu widać duże wahania na początku kampanii, związane z gromadzeniem danych sprzedażowych. Natomiast wyniki z ostatnich 6 tygodni wskazują na stały, stabilny wzrost efektywności. Końcówka wykresu to ROAS na poziomie ponad 900%, czyli robi się całkiem przyzwoicie.

Wnioski

Z analizy tych trzech przypadków wynikają pewne wnioski.

Po pierwsze, uzyskiwany zwrot z nakładów na reklamę, czyli ROAS jest ściśle skorelowany ze średnią wartością koszyka. Jest to oczywiste. Im droższe produkty sprzedajesz w swoim sklepie, tym większa szansa na dobry wynik.

Po drugie, czas działa na Twoją korzyść. Im dłużej prowadzisz kampanię SSC, tym lepszy wynik można uzyskać. To również dość naturalny wniosek. Sztuczna inteligencja musi się nakarmić danymi, aby podejmować coraz lepsze decyzje w zakresie prezentacji reklam odpowiednim odbiorcom. Jednak, jak widać na przykładzie sklepu z zabawkami, nawet stosunkowo krótka kampania może dać dobry wynik.

Wnioski mniej oczywiste i zmienne, których nie widać.

1.

W każdym z tych trzech sklepów były prowadzone wcześniej inne kampanie, w tym zwykłe kampanie produktowe, reklamy dynamiczne itp. Pozwoliło to już na starcie zasilić kampanię SSC dużą ilością danych o konwersjach.

2.

Kampanie SSC, jak zresztą wszystkie inne są bardzo wrażliwe na zastosowany model atrybucji. Co ciekawe, nie da się wskazać jednego najlepszego modelu. W przypadku sklepu z branży wykończenia wnętrz przejście z modelu liniowego na rozkład czasowy spowodowało załamanie wyników o około 50%. Powrót do modelu liniowego poprawił w krótkim czasie wynik. Natomiast w innym sklepie, nie przedstawionym w tym zestawieniu, przejście z modelu liniowego na rozkład czasowy poprawiło wynik o około 30%. Koniecznie należy więc przetestować różne modele atrybucji.

3.

Kampanie zarządzane przez uczenie maszynowe są również bardzo wrażliwe na konfigurację konwersji. Kluczową sprawą jest wybranie właściwej konwersji jako źródła danych do optymalizacji. Jeżeli przez przypadek masz u siebie włączone kilka rodzajów konwersji, np. transakcję, dodanie do koszyka i wysłanie formularza jako konwersje główne, to bez wskazania tylko jednej z nich, najczęściej transakcji, algorytm będzie karmiony przekłamanymi danymi. Najczęściej w bardzo krótkim czasie doprowadzi to do całkowitego załamania wyników.

4.

Bardzo istotnym czynnikiem wpływającym na powodzenie kampanii są ceny w sklepie w porównaniu do konkurencji. Najlepsza automatyzacja nie pomoże, jeżeli Twoje ceny będą 20% wyższe niż prezentowane obok oferty konkurencji.

Podsumowanie.

Mam nadzieję, że ten krótki artykuł przekonał Cię  przynajmniej do próby skonfigurowania inteligentnych kampanii produktowych na swoim koncie Google Ads. Jeżeli nie wiesz, jak się za to zabrać, zapraszam do kontaktu. Postaramy się pomóc 🙂

Zapytaj o ofertę Google Ads

Inteligentne kampanie produktowe (SSC) w Google Ads – Czy to ma sens? (wyniki)
4 (80%) 2 votes

Polub nas na Facebooku!

3 Comments

  • Piszę drugi raz niestety. Captcha do zmiany na 3.0 albo wywalenia – pole jest niewidoczne i usuwa komentarz.
    Ogólnie analiza taka o – skupienie się jedynie na roas od którego większość reklamodawców jednak odchodzi. Sam roas nie pokazuje też zarówno sensowności kampanii a jej ogólne efekty. Wyniki wyglądają dobrze.
    Natomiast patrząc na cr (niestety wyliczony z klik, brak sesji) mamy skuteczność na poziomie 0,3 – 0,6%.
    Biorąc pod uwagę, że w trudniejszych branżach osiągnięcie 1% cr nie jest problemem – wyniki samych kampanii bardzo mierne.
    Oczywiście nie zrozumieć mnie źle – jak ktoś nie ma czasu wiedzy itd kampanie oczywiście są spoko – nie jest to natomiast nic nadzwyczajnego, a potencjał leży w zwykłych kampaniach.

    pozdrawiam
    D.

    Reply

    • Ciekawe podejście, ale po pierwsze moim celem było pokazanie możliwości właśnie kampanii inteligentnych. Po drugie moim osobistym zdaniem CR (Conversion Rate – współczynniki konwersji) jest właśnie kompletnie niemiarodajny. Moi klienci oceniają kampanię dwoma parametrami. Najważniejszy to udział kosztów kampanii w generowanej sprzedaży Jeżeli jest na poziomie 2% jak w pierwszym przypadku lub 4% jak w drugim , to jest to powód do świętowania, o ile oczywiście marża w sklepie jest odpowiednia. ROAS jest bezpośrednio związany z tym kosztem. Drugi parametr oceniany przez moich klientów to wielkość sprzedaży. Jeżeli jest wysoka sprzedaż przy niskim koszcie i koszt ten jest wielokrotnie niższy niż marża w sklepie, to czego chcieć więcej? CR jest fajnym wskaźnikiem, ale tylko marketingowym. Biznesowo – bez znaczenia. Jeżeli masz podobne wyniki finansowe w „ręcznych” kampaniach PLA, to z chęcią popatrzę, oczywiście anonimowo 🙂 I jeszcze z ciekawości zapytam, czym Twoim zdaniem powinni się w takim razie kierować reklamodawcy w sklepie internetowym przy ocenie kampanii, jeżeli nie zwrotem z nakładów na reklamę ROAS i przychodem?

      Reply

  • Hej dzięki za wpis dla nas !

    Reply

Zostaw komentarz

*

Warunki ogólne

  1. Operatorem sprzedaży w serwisie PPCefekt.pl jest firma Centrum Internetowe Mariusz Pryszczewski, z siedzibą w Lublinie przy ul. Melomanów 3/17, NIP: 7121906358.
  2. W ramach serwisu sprzedawane są produkty informacyjne w postaci ebooków, kursów internetowych, oraz usługi doradcze.
  3. Produkty i usługi sprzedawane w serwisie przeznaczone są dla firm i osób prowadzących działalność gospodarczą.
  4. Płatności za usługi i produkty informacyjne mogą być dokonywane przelewem bankowym, kartą kredytową lub kartą debetową.
  5. Płatności internetowe i kartowe obsługuje spółka PayU S.A. z siedzibą: ul. Grunwaldzka 182, 60-166 Poznań.
  6. Zakupione produkty informacyjne dostępne są w formie elektronicznej: pliki pdf lub filmy video. Zakres i forma zakupionych usług doradczych opisane są w odrębnych dokumentach publikowanych i udostępnianych przed zakupem.
  7. Linki do zakupionych materiałów przesyłane są na podany w zamówieniu adres e-mail od razu po dokonaniu płatności.
    Usługi doradcze podejmowane są bezzwłocznie po dokonaniu płatności.
  8. Produkty informacyjne objęte są gwarancją zwrotu pieniędzy przez okres 30 dni od daty zakupu.
    Dla usług doradczych nie przewiduje się możliwości zwrotu pieniędzy po dokonaniu płatności i rozpoczęciu realizacji usługi.
  9. Reklamacje i zwroty należy zgłaszać drogą mailową na adres: ppcefekt@gmail.com
  10. Zwrot pieniędzy za produkty informacyjne następuje w ciągu 14 dni od daty wpłynięcia prośby o zwrot za pośrednictwem tego samego kanału płatności, którym dokonano płatność za usługę.

Warunki szczegółowe sprzedaży usługi doradczej „Jednorazowa optymalizacja kampanii AdWords”

  1. Usługa doradcza „Jednorazowa optymalizacja kampanii AdWords” obejmuje prowadzenie i optymalizację kampanii reklamowych na wskazanym koncie AdWords przez okres jednego miesiąca.
  2. Okres jednego miesiąca liczony jest od następnego dnia roboczego po dokonaniu płatności za usługę.
  3. Dodatkowe warunki dla konta AdWords i zakres usługi przedstawiony jest dokładniej na stronie umożliwiającej zakup on-line.
  4. Po dokonaniu płatności nie przewiduje się możliwości rezygnacji z usługi i zwrotu opłaty.
  5. Warunkiem rozpoczęcia realizacji usługi jest przydzielenie koniecznych dostępów:
    – podłączenie konta AdWords do Menedżerskiego Konta Google MCK prowadzonego przez Centrum Internetowe,
    – przydzielenie praw administracyjnych do konta Google Analytics połączonego z przedmiotowym kontem AdWords.
  6. Centrum Internetowe zobowiązuje się do rzetelnego i fachowego wykonywania usługi.
  7. Centrum Internetowe zobowiązuje się do zachowania tajemnicy handlowej.