Strona główna » Blog » Reklama w Google – szersze ujęcie.

Reklama w Google – szersze ujęcie.

Szukając informacji na ten temat większość internautów myśli reklama w Google =  Google Ads. Chciałbym w tym artykule krótko przedstawić szereg działań, które również mogą , a nawet powinny być wzięte pod uwagę, jeżeli ktoś chce wielokanałowo zaprezentować swoją firmę w Internecie.

SEO

Search Engine Optimization – popularnie zwane pozycjonowaniem, to szereg działań, które mają przekonać wyszukiwarkę, aby prezentowała pozycjonowaną stronę w wynikach wyszukiwania wyżej, niż strony konkurencyjne. Nie jest to w zasadzie reklama w Google, ale pod takim pojęciem występuje w budżetach wielu firm. Pierwotnym założeniem algorytmów wyszukiwarki było budowanie rankingu w oparciu o popularność poszczególnych stron, mierzoną ilością prowadzących do nich linków. Jednak takie założenie okazało się zupełnie nieodporne na manipulacje polegające na tworzeniu setek czy tysięcy sztucznych linków do pozycjonowanych stron. Można śmiało powiedzieć, że w szczytowym momencie epoki takiego pozycjonowania połowa witryn internetowych w sieci to były zaplecza, najczęściej mizernej jakości, których jedynym celem było wyświetlanie linków do właściwych, czyli pozycjonowanych stron.

Powstawały całe systemy zrzeszające dziesiątki tysięcy witryn, które umożliwiały sprawne zarządzanie milionami linków.

Jednak ten etap jest już za nami. Google skutecznie poradziło sobie z tą olbrzymią falą spamu, wprowadzając kolejne modyfikacje swojego algorytmu, noszące nazwy skąd inąd bardzo miłych zwierząt. Były więc pandy, pingwiny, kolibry, które skutecznie rozprawiły się z tanimi chwytami stosowanymi na całym świecie do manipulacji rankingiem wyszukiwarki.

Co więc pozostało?

Jeżeli dziś chcesz pozycjonować swoją stronę, to będzie to kosztowało sporo pieniędzy, czasu lub jednego i drugiego. Aby być wysoko w wynikach wyszukiwania powinieneś:

  • mieć zoptymalizowaną pod kątem technicznym stronę, aby Google wyraźnie widziało najważniejsze na niej treści.
  • mieć bardzo dobre treści, poprawne merytorycznie, unikalne i ciekawe dla użytkowników.
  • mieć trochę linków z zewnętrznych serwisów, ale linki te muszą pochodzić ze stron o dobrej reputacji, powinny być osadzone w kontekstowym tekście i powinny być zróżnicowane.

To oczywiście tylko najważniejsze czynniki, bo Google analizuje ich przynajmniej kilkaset. Z przedstawionych czynników wynika, że bardzo dużą, wręcz kluczową rolę odgrywają obecnie teksty na stronie i poza nią.

Dobrej jakości teksty pociągają za sobą z kolei wysokie koszty ich przygotowania i publikacji (w wypadku publikacji w zewnętrznych serwisach) lub koszt w postaci własnego czasu właściciela strony, jeżeli zdecyduje się on sam tworzyć te artykuły. Przykładowo, zlecenie napisania artykułu przeciętnemu copywriterowi to koszt od 150 zł. Koszt publikacji takiego artykułu jako tekstu sponsorowanego, to również od 150 – 200 zł. Wszystko zależy od tego, jak dużą renomą cieszy się serwis, w którym chcemy zostawić nasz artykuł. Najpopularniejsze serwisy typu onet, wp czy gazeta.pl żądają za publikację tekstu kwot liczonych w tysiącach złotych. Z takiego jednego tekstu najczęściej możesz zrobić jeden link do swojej strony. Faktem jest, że siła pozycjonująca takiego linku jest tysiące razy większa niż linku ze śmieciowego zaplecza.

Zobacz:  Google Ads – cena kampanii

Możesz teraz wyobrazić sobie, ile kosztuje dobrze zrobione pozycjonowanie, z bezpiecznymi linkami i dobrą stroną.

Google Ads, czyli właściwa reklama w Google.

Batalia Google zmierzająca do utrudnienia pozycjonowania stron tanimi, prostymi metodami doprowadziła do tego, na czym bardzo zależało tej firmie. Koszty SEO stały się tak wysokie, a ryzyko na tyle duże, że w wielu przypadkach firmy zdecydowały się skorzystać z płatnej reklamy w Google, czyli z systemu Google Ads. Google Ads jest głównym źródłem dochodu dla Google, a o skuteczności działań utrudniających pozycjonowanie można się przekonać, patrząc na wzrost wartości kursu akcji giganta.

Czym więc jest Google Ads?

Google Ads to zaawansowany system reklamowy, w którym samodzielnie tworzysz reklamy tekstowe i graficzne do publikacji w wyszukiwarce Google i na stronach partnerów. Cechy szczególne reklam Google Ads to:

  • Płatność tylko za kliknięcia – nie płacisz za to, że ktoś ogląda Twoje reklamy, ale za to, że zdecyduje się w nie kliknąć. Odpowiednio konstruując reklamy możesz więc uzyskać miliony wyświetleń płacąc za to tylko grosze.
  • Licytacyjny model wyceny kliknięć – deklarujesz, ile jesteś w stanie płacić za pojedyncze kliknięcie, a Google na podstawie stawek twoich i konkurencji decyduje, które reklamy i na jakich pozycjach wyświetlać.
  • Doskonała możliwość badania skuteczności reklam – po zintegrowaniu z systemem Google Analytics wiesz wszystko o ruchu z Google Ads. Które kampanie i słowa kluczowe sprowadzały wartościowych klientów, a które tylko pusty ruch. Stąd wynika kolejna właściwość.
  • Łatwość optymalizacji – jesteś w stanie w każdym momencie wstrzymać słabsze reklamy czy słowa kluczowe i przekierować budżet na inne kampanie. Google Ads posiada własne, wbudowane mechanizmy, które pozwalają zautomatyzować proces optymalizacji.
  • Możesz prowadzić różne typy kampanii, w tym kampanie produktowe, dedykowane dla sklepów internetowych oraz kampanie remarketingowe, pozwalające zawrócić na stronę klientów, którzy już na niej byli, ale nie wykonali tego, czego od nich oczekujesz. O tych kampaniach przeczytasz w dalszej części artykułu.

Ceną za wygodę, którą charakteryzuje się ta reklama w Google jest często dość wysoki koszt kliknięć i niezbyt dobra skuteczność, jeżeli nie poznasz tajników systemu Google Ads. Natomiast w sprawnych rękach bardzo często Google Ads staje się maszynką do zarabiania pieniędzy.

Musisz jednak wiedzieć, że przy niektórych branżach czy słowach kluczowych osiągnięcie sensownego zwrotu z inwestycji może okazać się niemożliwe. Po prostu konkurencja może podbić stawki do takiego poziomu, że pozyskiwanie klientów tą drogą na niektóre produkty czy usługi stanie się nieopłacalne. Decydując się na dłuższą kampanię Google Ads warto więc przeprowadzić test przez miesiąc lub dwa i sprawdzić, czy dokładając wszelkich możliwych starań da się uzyskać akceptowalny zwrot z inwestycji.

Zobacz:  Szkolenie „Dobry start z Google Ads” już do kupienia na VOD.

Jeżeli zamierzasz samodzielnie prowadzić swoje kampanie, proponuję Ci bezpłatny poradnik Google Ads „Kampanie Google Ads – 5 najczęstszych błędów.

Remarketing

To słowo stało się bardzo popularne za sprawą systemu Google Ads. Remarketing to forma reklamy, która dociera tylko do Internautów, którzy wcześniej odwiedzili stronę będącą przedmiotem kampanii.

Na czym polega remarketing?

Google zapisuje w popularnych ciasteczkach, że konkretny użytkownik odwiedził stronę internetową X. Następnie, kiedy ten sam użytkownik pojawia się na innych stronach stowarzyszonych w sieci reklamowej Google lub na stronie samej wyszukiwarki, system prezentuje mu przygotowane uprzednio reklamy, nawiązujące do zawartości strony X. W ten sposób, pomimo że teoretycznie już nie mamy żadnego kontaktu do takiego użytkownika, możemy jeszcze przez dowolnie długi czas prezentować mu naszą ofertę.

Zalety remarketingu:

  • Trafia tylko do wąskiej grupy użytkowników, którzy już wcześniej byli na stronie objętej kampanią remarketingową
  • Pozwala tworzyć zaawansowane segmenty użytkowników i wyłapać np. tylko tych, którzy byli w sklepie internetowym, dodali produkt do koszyka, ale nie sfinalizowali transakcji.
  • Można też skutecznie wyłowić internautów zainteresowanych tylko fragmentem oferty i prezentować im dodatkowe zachęty do skorzystania z tego właśnie asortymentu.
  • W przypadku sklepów internetowych można sprowadzić remarketing do poziomu pojedynczych produktów i prezentować klientowi reklamy tylko oglądanych przez niego produktów lub produktów z tej samej kategorii.
  • Można zarządzać ilością wyświetleń takiej reklamy na jednego użytkownika w ciągu dnia oraz ogólnym czasem, przez który użytkownik będzie podlegał kampanii remarketingowej.

Wiele firm przekonało się o wysokiej skuteczności reklam  w kampaniach remarketingowych, w szczególności w zastosowaniach e-commerce, gdzie są one wykorzystywane jako element „domykający” transakcje. Stosując kampanię remarketingową trzeba tylko uważać, aby użytkownik nie został „zalany” Twoimi reklamami, gdyż można osiągnąć wtedy co najwyżej zirytowanie takiego użytkownika.

Reklama Display

Chociaż reklama typu display, czyli bannery reklamowe nie występują w samej wyszukiwarce Google, to warto o nich wspomnieć w tym miejscu, ponieważ system Google Ads należący właśnie do Google posiada bardzo rozbudowane mechanizmy do prezentacji reklam graficznych.

Reklamy tego typu prezentowane są w sieci Google Display Network (GDN), czyli na witrynach, które udostępniają swoje powierzchnie reklamowe za pomocą systemu AdSense. Takich witryn są dziesiątki tysięcy. Od małych tematycznych blogów po portale typu onet czy wp. Przygotowując kampanię display możesz wskazać, gdzie ma być pokazywana Twoja reklama. Kampanie w sieci GDN idealnie nadają się do promocji marki. Tak jak pisałem wcześniej, ludzie niezbyt chętnie klikają bannery, ale dzięki temu możesz uzyskać gigantyczne ilości wyświetleń reklamy np. z Twoim logo

Zobacz:  Webinar Google Ads – Optymalizacja kampanii produktowych

Jakie są możliwości kierowania reklam Display?

  • Na słowa kluczowe – możesz określić, jakie słowa kluczowe powinny być w witrynie, na której chcesz wyświetlać reklamy.
  • Na miejsca docelowe – w tym modelu kierowania możesz wskazać, na jakich konkretnych stronach mają się wyświetlać Twoje reklamy. Nie jest to regułą, ale możesz liczyć, że wybierając np. onet.pl zobaczysz swoją reklamę nawet na stronie głównej tego portalu.
  • Na zainteresowania i remarketing – przy tej formie kierowania zaznaczasz, czym powinni interesować się internauci, którym ma się pokazać Twoja reklama. Możesz wybierać w bardzo bogatym drzewie kategorii, które często kończy się bardzo precyzyjnymi podkategoriami, np. dla osób interesujących się motoryzacją drzewo kończy się na poszczególnych markach samochodów. Przy remarketingu możesz wybrać kierowanie na konkretne segmenty użytkowników, którzy odwiedzili Twoją stronę, ale też, co ciekawe, na użytkowników, którzy nie widzieli nigdy Twojej strony, ale widzieli strony podobne do Twojej. Skuteczność działania tego mechanizmu zależy od tego, jak dokładnie zdefiniuje segmenty w swojej witrynie. Musisz pamiętać, że przy tym rodzaju kierowania nie jesteś w stanie wskazać witryn, na których pokażą się reklamy.
  • Kierowanie demograficzne – ta opcja pozwala wybrać takie atrybuty internautów jak płeć, czy wiek, a w niektórych krajach również stan rodziny.

Ważne jest, że wszystkie te rodzaje kierowania można stosować równolegle w jednej kampanii. Takie ustawienie powoduje, że każde kolejne kryterium zawęzi grupę docelową klientów, którzy zobaczą reklamę.

To już wszystkie najważniejsze rodzaje reklamy, które mają bezpośredni związek z Google. Pamiętaj jednak, że na Google świat się nie kończy. Aby podnieść skuteczność swoich działań, powinieneś stosować również inne rozwiązania marketingowe, jak choćby e-mail marketing czy marketing automation, ale to już są tematy na zupełnie odrębne artykuły.

Oceń artykuł

Dodaj komentarz