Google standardowo proponuje, aby stosować strukturę konta, w której mamy kampanie, w każdej kampanii grupy reklam a w nich pokrewne znaczeniowo słowa. To dobre podejście na start. Ma jednak sporą wadę, która skutecznie utrudnia uwolnienie pełnego potencjału kampanii.
W czasie trwania kampanii z pewnością zauważysz, że pewne słowa kluczowe dają Ci więcej wartościowego ruchu (klientów, zapytań) niż inne. Jednak dopóki są one zamknięte w ramach jednej kampanii z innymi słowami w grupach reklam, nie masz możliwości ustalania dla każdego ze słów indywidualnego budżetu. Nie jesteś więc w stanie doprowadzić do sytuacji, kiedy najpierw wykorzystasz pełny potencjał najlepszych słów, aby dopiero w drugiej kolejności przeznaczyć nadwyżki budżetu na słowa o mniejszym potencjale. Mówiąc o potencjale mam na myśli np. współczynniki konwersji lub zwrot z nakładów na reklamę (ROAS).
Moja propozycja dla Ciebie w tej części poradnika, to przebudowanie swojej kampanii w taki sposób, aby przynajmniej najlepsze słowa kluczowe przenieść do osobnych kampanii i przydzielić im budżet, zapewniający udział w wyświetleniach bliski 100%.
Dlaczego uważam, że właśnie tak należy postępować? Ponieważ nie ma sensu marnowanie Twojego budżetu na mało skuteczne słowa, jeżeli do tej pory nie wykorzystujesz w pełni potencjału reklamowego słów, które zdążyły już udowodnić swoją skuteczność.
Oto lista korzyści z budowy kampanii, w której w każdej kampanii masz tylko jedno słowo kluczowe:
- Możesz dokładnie analizować i zarządzać budżetem dla każdego ze słów kluczowych.
- Dokładnie znasz udział w wyświetleniach danego słowa kluczowego i utratę tego udziału ze względu na budżet. Dzięki temu dokładnie wiesz, jaki jest jeszcze potencjał do wykorzystania dla poszczególnych słów.
- Uzyskujesz lepszy CTR i niższe stawki
- Poszczególne słowa mogą kierować do lepiej dopasowanych podstron.
- Możesz stosować algorytmiczne metody dopasowania budżetu na poziomie poszczególnych słów kluczowych.
- Możesz bardzo precyzyjnie, na poziomie słów kluczowych zarządzać wykluczeniami i wszelkimi dopasowaniami stawek (urządzenia, geografia, demografia)
- Możesz stosować różne strategie zarządzania stawkami dl poszczególnych słów
- Wyniki poszczególnych słów kluczowych, w tym wynik jakości w mniejszym stopniu wpływa na pozostałe słowa kluczowe, więc i na efektywność całej kampanii (standardowo, choć niejawnie, system Google Ads przypisuje sumaryczne wyniki jakości do grup reklam kampanii i całego konta, więc pośrednio słabsze słowa kluczowe w kampanii mogą psuć wyniki innych słów kluczowych.)
Ważna uwaga!
Sięgaj głębiej, szukając najlepszych kandydatów wśród słów kluczowych do wydzielenia osobnych kampanii. Gdzie jest to głębiej? Mam na myśli analizę efektywności dotychczasowej kampanii, ale nie na poziomie słów kluczowych, a na poziomie wyszukiwanych haseł. Ten raport dostępny jest w zasięgu jednego kliknięcia, jeżeli przeglądasz słowa kluczowe. Różnica jest taka, że przeglądając wyszukiwane hasła dostajesz wiedzę, co tak naprawdę wpisywali w wyszukiwarkę internauci, aby zobaczyć Twoją reklamę. W zależności od użytych typów dopasowań te wyszukiwane hasła mogą się znacznie różnić od Twoich słów kluczowych.
Do budowy nowych kampanii użyj właśnie faktycznie wyszukiwanych przez internautów haseł w dopasowaniu najlepiej ścisłym, ewentualnie do wyrażenia. Pamiętaj jednocześnie, aby wyszukiwane hasło, z którego zrobisz nową, odrębną kampanię, wykluczyć w dopasowaniu ścisłym z pierwotnej kampanii i grupy reklam.
Zobacz krótkie wideo, w którym omawiam strukturę kampanii opartą o poszczególne słowa kluczowe w porównaniu z typową strukturą hierarchiczną.
„PRACA DOMOWA” DLA CIEBIE:
Znajdź na swoim koncie wyszukiwane hasła, które dały najwięcej konwersji. Utwórz z tych słów osobne kampanie, po jednej na każde słowo. Zrób też dedykowane dla każdego słowa reklamy. Uruchom nowe kampanie pamiętając, aby miały do dyspozycji odpowiedni budżet. Odpowiedni oznacza taki, który pozwoli w miarę szybko uzyskać wiarygodną próbkę ruchu, np. kilkadziesiąt kliknięć dla każdego słowa. Zbadaj efekty np. współczynnik konwersji po kilku dniach. Sprawdź, czy najlepsze słowa mają mocno ograniczony udział w wyświetleniach. Jeżeli tak, to zwiększ im budżet i/lub stawki i jednocześnie obniż budżety dla mniej efektywnych słów. Sumaryczny budżet powinien pozostać na stałym poziomie, natomiast powinna wzrosnąć ilość lub wartość konwersji. Operację możesz powtarzać wielokrotnie, starając się odnaleźć najlepsze słowa kluczowe.

Nazywam się Mariusz Pryszczewski. Jestem posiadaczem indywidualnych certyfikatów Google Ads i Analytics, a przy tym pasjonatem optymalizacji i automatyzacji w marketingu. Prowadzę również wykłady z zakresu marketingu internetowego na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Od 1999 r prowadzę agencję interaktywną Centrum Internetowe, a w roku 2010 stworzyłem markę PPCefekt.pl, która specjalizuje się w płatnych działaniach w systemach Google Ads, Facebook Ads, Linkedin, a także w pozycjonowaniu stron WWW z wykorzystaniem bezpiecznych technik.
Mój dotychczasowy dorobek szkoleniowy znajdziesz w wersji do kupienia na stronie https://vod.mariuszpryszczewski.pl. Natomiast wiele bezpłatnych materiałów publikuję na naszym kanale na platformie Youtube oraz na naszej grupie na FB.