lejek-konwersji

Co to jest konwersja?

Wiele osób lub firm robiąc stronę internetową nie zastanawia się, czego tak naprawdę oczekują od odwiedzających. Na pytanie „Po co Wam strona WWW?” najczęściej dostaję odpowiedź: „Chcę, żeby klienci poznali naszą firmę”, „Chcę, żeby klienci zobaczyli ofertę” albo po prostu „Chcę, żeby klient zobaczył naszą stronę”.

Tym czasem zastanów się, czy naprawdę przybędzie Ci pieniędzy kiedy klient „Pozna Twoją firmę” albo „Zobaczy ofertę”? Obawiam się, że nie. Taki klient nie jest nawet na początku ścieżki zakupowej, która mogłaby zakończyć się z korzyścią dla Twojego portfela.

Tworząc stronę lub myśląc o kampanii reklamowej musisz ustalić, jaka jest najbardziej pożądana akcja na Twojej stronie, którą taki klient ma wykonać. Może to być wypełnienie formularza, telefon do firmy czy pobranie pliku z ofertą.

Konwersja to wykonanie Najbardziej Oczekiwanej Akcji przez użytkownika strony.

 

Dlaczego współczynnik konwersji jest ważny?

  • Od niego zależy, ilu będziesz mieć klientów przy tym samym ruchu.
  • Wpływa bezpośrednio na opłacalność działań marketingowych.
  • Jego poprawa w najszybszy sposób i w największym zakresie pozwala zwiększyć przychody firmy.
  • Pozwala prosto porównać opłacalność różnych form reklamy.
  • Lepszy współczynnik konwersji będzie obowiązywał dla wszystkich źródeł ruchu, zarówno płatnych jak i niepłatnych.

Dlaczego tak wiele stron ma niski współczynnik konwersji?

  • Brak jasno zdefiniowanego celu. Klient nie wie, co ma zrobić.
  • Utrudniona / niespójna nawigacja. Klient nie wie, jak zrealizować cel i rezygnuje.
  • Brak informacji potrzebnych do podjęcia decyzji. Klient nie jest przekonany do wyboru Twojej oferty.
  • Nieatrakcyjna oferta. Przegrywasz z konkurencją ceną lub nie potrafisz wskazać swojej przewagi.
  • Tematyka strony niezgodna z oczekiwaniem klienta. Być może w swoich kampaniach używasz zbyt ogólnego kierowania i przyciągasz niewłaściwych klientów.

Jak mierzymy współczynnik konwersji?

Wszystko zależy od typu konwersji. Najtrudniej zmierzyć te konwersje, które zaczynają się na stronie, ale kończą off-line, czyli np. konwersje w postaci telefonu do firmy.

  • Wypełnienie formularza mierzymy sprawdzając ilość przejść na stronę z podziękowaniem.
  • Zakup w sklepie internetowym mierzymy za pomocą modułu e-commerce systemu Google Analytics.
  • Wykonanie telefonu możemy zmierzyć przez specjalny system przekierowań VOIP lub przez przekierowania w AdWords. Najprostszą metodą będzie wydzielenie dedykowanego numeru telefonu dla każdego kanału marketingowego.
  • Możemy zmierzyć chęć wykonania telefonu w postaci kliknięcia przycisku „pokaż numer telefonu”.
  • Ostatecznie możemy zmierzyć ilość przejść na stronę „Kontak” i to traktować jako wstęp do konwersji.

Im dokładniej mierzysz konwersję, tym lepsze będą rezultaty optymalizacji.

Jak diagnozujemy problem?Mapa cieplna ruchów myszy

  • Ustalamy co jest konwersją. Dopiero to, co policzalne da się poprawić.
  • Jeżeli ich nie ma, podłączamy mechanizmy analityczne pozwalające zmierzyć wybrany rodzaj konwersji. Najczęściej jest to Google Analytics.
  • Analizujemy dane historyczne, aby wyłowić „wąskie gardła” w ścieżce konwersji.
  • Podłączamy mechanizmy rejestrujące zachowanie użytkownika, pozwalające „nagrać” cały przebieg wizyty w postaci zapisu wideo ekranu użytkownika wraz z kursorem myszy.

Co robimy, aby zoptymalizować konwersję?

  • Wynik testów A/B AnalyticsNa podstawie zebranych danych i zarejestrowanych działań użytkowników stawiamy hipotezę, co do ewentualnych przyczyn problemów w danym etapie ścieżki konwersji (np. „Nadmiar przycisków na stronie produktu dekoncentruje użytkownika”
  • Wyznaczamy mikrokonwersję, która powinna być realizowana na danej podstronie
  • Za pomocą oprogramowania do testów A/B np. Optimizely tworzymy alternatywną wersję testowanej strony.
  • Porównujemy skuteczność oryginalnej i zmodyfikowanej wersji pod kątem realizacji wybranego mikrocelu.
  • Wydajemy rekomendację do wdrożenia lepiej konwertującej wersji na stałe do testowanej witryny
  • Powtarzamy procedurę dla wszystkich ważnych elementów strony. Proces może trwać dowolnie długo, o ile kolejne zmiany powodują adekwatny do kosztów badania efekt. Teoretyczna granica to 100% współczynnika konwersji.

Jakich efektów możesz się spodziewać?

Efekty mogą być bardzo różne w zależności od pierwotnego stanu witryny. Jeżeli nie została ona zaprojektowana z nastawieniem na dobrą konwersyjność, to różnica współczynnika konwersji przed i po optymalizacji może wynieść nawet kilkaset procent. Jednak dla większości witryn realna poprawa może sięgnąć 30-40 procent. Co to oznacza?

  • Jeżeli prowadzisz sklep internetowy i masz 100 000 zł przychodu miesięcznie, to po optymalizacji może to być 130 000 zł miesięcznie.
  • Jeżeli sprzedajesz ubezpieczenia samochodowe, to zamiast 50 sprzedasz 65 polis.
  • Jeżeli kupujesz ruch w AdWords lub na Facebooku i zyski ze sprzedaży produktów ledwo pokrywają koszty, to nagle możesz przeskoczyć próg opłacalności i zacząć inwestować w reklamę znacznie więcej pieniędzy.

Czy to wystarczające argumenty, aby zainteresować się optymalizacją konwersji w Twojej witrynie? Jestem przekonany że tak.

Chcesz więcej konwersji?

Jeżeli chcesz zapytać, jak oceniam Twoją witrynę i możliwość jej optymalizacji, wypełnij poniższy formularz. Przyjrzę się jej i powiem, czy będę mógł pomóc w optymalizacji konwersji i ile to może kosztować.

adres Twojej strony
imię i nazwisko
telefon
e-mail
Twoje pytanie
Wpisz kod z obrazka:
news

Administratorem Twoich danych będzie firma Centrum Internetowe Mariusz Pryszczewski, Lublin, ul. Melomanów 3/17. więcej >>

Wyrażam zgodę na kontakt telefoniczny w celu przedstawienia oferty handlowej.
Wyrażam zgodę na przesyłanie bezpłatnych materiałów edukacyjnych dotyczących marketingu internetowego za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Optymalizacja współczynnika konwersji.
5 (100%) 2 votes

Polub nas na Facebooku!

Zostaw komentarz

*

Warunki ogólne

  1. Operatorem sprzedaży w serwisie PPCefekt.pl jest firma Centrum Internetowe Mariusz Pryszczewski, z siedzibą w Lublinie przy ul. Melomanów 3/17, NIP: 7121906358.
  2. W ramach serwisu sprzedawane są produkty informacyjne w postaci ebooków, kursów internetowych, oraz usługi doradcze.
  3. Produkty i usługi sprzedawane w serwisie przeznaczone są dla firm i osób prowadzących działalność gospodarczą.
  4. Płatności za usługi i produkty informacyjne mogą być dokonywane przelewem bankowym, kartą kredytową lub kartą debetową.
  5. Płatności internetowe i kartowe obsługuje spółka PayU S.A. z siedzibą: ul. Grunwaldzka 182, 60-166 Poznań.
  6. Zakupione produkty informacyjne dostępne są w formie elektronicznej: pliki pdf lub filmy video. Zakres i forma zakupionych usług doradczych opisane są w odrębnych dokumentach publikowanych i udostępnianych przed zakupem.
  7. Linki do zakupionych materiałów przesyłane są na podany w zamówieniu adres e-mail od razu po dokonaniu płatności.
    Usługi doradcze podejmowane są bezzwłocznie po dokonaniu płatności.
  8. Produkty informacyjne objęte są gwarancją zwrotu pieniędzy przez okres 30 dni od daty zakupu.
    Dla usług doradczych nie przewiduje się możliwości zwrotu pieniędzy po dokonaniu płatności i rozpoczęciu realizacji usługi.
  9. Reklamacje i zwroty należy zgłaszać drogą mailową na adres: ppcefekt@gmail.com
  10. Zwrot pieniędzy za produkty informacyjne następuje w ciągu 14 dni od daty wpłynięcia prośby o zwrot za pośrednictwem tego samego kanału płatności, którym dokonano płatność za usługę.

Warunki szczegółowe sprzedaży usługi doradczej „Jednorazowa optymalizacja kampanii AdWords”

  1. Usługa doradcza „Jednorazowa optymalizacja kampanii AdWords” obejmuje prowadzenie i optymalizację kampanii reklamowych na wskazanym koncie AdWords przez okres jednego miesiąca.
  2. Okres jednego miesiąca liczony jest od następnego dnia roboczego po dokonaniu płatności za usługę.
  3. Dodatkowe warunki dla konta AdWords i zakres usługi przedstawiony jest dokładniej na stronie umożliwiającej zakup on-line.
  4. Po dokonaniu płatności nie przewiduje się możliwości rezygnacji z usługi i zwrotu opłaty.
  5. Warunkiem rozpoczęcia realizacji usługi jest przydzielenie koniecznych dostępów:
    – podłączenie konta AdWords do Menedżerskiego Konta Google MCK prowadzonego przez Centrum Internetowe,
    – przydzielenie praw administracyjnych do konta Google Analytics połączonego z przedmiotowym kontem AdWords.
  6. Centrum Internetowe zobowiązuje się do rzetelnego i fachowego wykonywania usługi.
  7. Centrum Internetowe zobowiązuje się do zachowania tajemnicy handlowej.