Ile kosztuje pozycjonowanie

Jedno z podstawowych pytań, które zadają przedsiębiorcy w rozmowie ze specjalistami czy agencją to właśnie pytanie „Ile kosztuje pozycjonowanie strony”?

W tym artykule postaram się na nie odpowiedzieć. Ponieważ nie ma jednej, prostej odpowiedzi, dlatego napiszę też, od czego zależę koszty pozycjonowania strony.

Od czego zależy koszt pozycjonowania strony?

Wymienię tu najważniejsze zmienne, wpływające na cenę.

  1. Zawartość Twojej strony.

    Zawartość strony wpływa na cenę SEOJeżeli masz skromną witrynę, składającą się z kilku podstron, a na każdej z nich po 2-3 zdania, to będzie drogo. Dla Google najważniejsze jest dostarczenie użytkownikowi wyczerpującej odpowiedzi na jego zapytanie. Wyczerpująca, znaczy długa, z obrazkami, odnośnikami do innych treści itp. Google jest w stanie bardzo łatwo sprawdzić, czy użytkownik został u Ciebie na dłużej, czy po 2 sekundach ponownie wrócił do wyszukiwarki.
    Dlatego jednym z pierwszych działań, które należy wykonać przy pozycjonowaniu jest właśnie rozbudowa / budowa treści. A to kosztuje. Musisz przyjąć, że dla każdego ważnego zapytania, związanego z tematem Twojej witryny powinien powstać osobny artykuł. Myślisz, że to nie ma sensu, bo ludzie pytają tylko o jedną, najważniejszą frazę? To zobacz poniższy graf słów kluczowych związanych z pozycjonowaniem stron. Koniecznie powiększ obrazek. Oceń (albo poproś specjalistę) ile takich tekstów należało by napisać dla Twojej witryny i jak to wpłynie na koszt pozycjonowania strony. Każdy tekst napisany przez copywritera to przynajmniej 200 zł, a dobry tekst kosztuje kilkakrotnie więcej. Odpada przy tym kopiowanie cudzych treści. Muszą być unikalne i poprawne językowo.
    Przykłady zapytań dla frazy pozycjonowanie stron w formie pytaniaPrzykłady zapytań dla frazy pozycjonowanie stron z przyimkami

  2. Dostępność wersji mobilnej (RWD).

    Cena pozycjonowania a wersja mobilna stronyPewnie wiesz, że w tym momencie około 50% ruchu na stronach (czasami nawet 80%) pochodzi z urządzeń mobilnych. Natomiast nie wiem czy wiesz, że strona nieprzystosowana do tych urządzeń, która nie jest zbudowana z użyciem technologii RWD nie ma szans na wysokie pozycje na urządzeniach mobilnych. Bez przebudowy strony (albo jej zrobienia od nowa) wszystkie pieniądze wydane na pozycjonowanie będą wyrzucone w błoto! Nowy, prosty serwis to koszt minimum 2000 zł. Masz kolejny kamyczek składający się na cenę pozycjonowania.
    Przystosowanie strony do standardów mobilnych możesz sprawdzić w tym narzędziu od Google: https://search.google.com/test/mobile-friendly

  3. Konstrukcja techniczna kodu strony.

    Optymalizacja techniczna kodu strony, a cena pozycjonowaniaGoogle jest całkowicie ślepe, jeżeli chodzi o formę Twojej strony. Ma w nosie śliczne obrazki, wymyślne czcionki i subtelne formatowania. Dla robota ważna jest czytelna struktura kodu! Musisz mieć na swoich stronach tytuły pasujące do najczęstszych zapytań. Kluczowa jest rozwinięta struktura nagłówków, która faktycznie będzie opisywała zawartość poszczególnych sekcji strony, a nie stanowiła jedynie element dekoracyjny. Ważne są wszelkiego rodzaju wyliczenia, pogrubienia, listy, alternatywne opisy obrazków i mnóstwo innych technicznych detali. Szerzej piszę o tym w artykule o Audycie SEO. Jeżeli do tej pory kompletnie nie zwracałeś na to uwagi, może być konieczna interwencja programisty, który poprawi cały kod. A to, jak się domyślasz, generuje kolejne koszty przy pozycjonowaniu. Jakie? Ciężko powiedzieć. Zależy to od zakresu prac i jest wyceniane na podstawie roboczogodzin.
    Do podstawowej analizy wybranych podstron możesz użyć darmowej wtyczki do przeglądarek, SEO Quake.

  4. Linkowanie strony.

    Pozycjonowanie - Linkbuilding - CenaTo najbardziej kosztowny element wpływający na koszt pozycjonowania. Google musi być przekonane, że to Twoja strona zawiera najlepsze treści. A w Internecie głosowanie odbywa się za pomocą linków. Ta zasada się nie zmieniła. Musisz mieć linki do strony!
    Zmieniło się za to jedno – teraz Google patrzy przede wszystkim na jakość linków. Muszą one pochodzić z wiarygodnych stron, najlepiej z artykułów spójnych tematycznie z treścią, do której prowadzą linki. A to już nie jest proste.
    Wszelkie automatyczne systemy SWL, generatory treści spamujące blogi, czy ogólnodostępne katalogi stron są praktycznie bezwartościowe. Linki uzyskane za ich pomocą mogą całkowicie zniszczyć reputację Twojej strony i zamiast wypchnąć ją do wymarzonego TOP3 lub TOP10, zrzucą ją do TOP 1000! Tylko takie linki da się pozyskać za przysłowiowe grosze i tylko one pozwalają na tworzenie ofert SEO, gdzie pozycjonowanie kosztuje 20, 100 czy 200 zł za frazę z płatnością za efekt. W 99 % takie linkowanie skutecznie pozbawia stronę wypracowanych pozycji. Co gorsza, trzeba potem wielu miesięcy, żeby wrócić do stanu wyjściowego. Potem trzeba oczywiście rozpocząć pracę od nowa.  Do badania jakości linków możesz użyć narzędzi takich jak Ahrefs lub Majestic SEO.

Skąd więc pozyskiwać linki i ile to kosztuje?

Bezpiecznych sposobów jest kilka. Wymienię dwa:

  • Zakup miejsca u zewnętrznych wydawców.

    Są systemy, które skupiają tysiące wydawców będących właścicielami mniej lub bardziej popularnych portali. Należy więc napisać dobry jakościowo artykuł, wybrać wydawcę na którego Cię stać i dać mu Twój tekst do opublikowania. Oczywiście tekst z linkiem do Twojej strony. Ile kosztuje publikacja jednego tekstu? Zobacz na poniższy zrzut ekranu, to tylko kilka przykładowych (raczej drogich) ofert.

    Pozycjonowanie - cennik wydawców
    Możesz wybierać, czy chcesz mieć link z dwudziestej podstrony mało znanego serwisu za 50 zł, czy wolisz mega silny link z gwarancją dodatkowego ruchu z money.pl za kilka tysięcy złotych. Czasami nawet tego wyboru nie ma, bo w najbardziej konkurencyjnych branżach działają tylko najsilniejsze linki. Czy nadal myślisz, że pozycjonowanie za 100 czy 200 zł ma jakąkolwiek wartość?
    To jedźmy dalej.

  • Przechwytywanie wygasłych domen

    Odzyskiwanie wygasłych domen dla potrzeb pozycjonowaniaCodziennie w Internecie mnóstwo domen traci ważność. Czasami są już niepotrzebne, a czasami ktoś zapomni je opłacić. Tak czy inaczej, są do kupienia. Jeżeli dobrze poszukasz, to możesz znaleźć domenę, która miała bardzo naturalny i mocny profil linków z instytucji rządowych, urzędów, uczelni czy nawet Wikipedii. Taką domenę możesz kupić i przekierować wszystkie jej linki na swoją stronę. Albo możesz na niej postawić bloga profilującego tematykę i z niego zrobić sobie fajny link. Do poszukiwania wygasłych domen potrzebne są jednak narzędzia, takie jak Xenu czy Scream Frog. Do analizy profilu linków z kolei Ahrefs,  Clusteric czy Majestic SEO. Cały zestaw kosztuje kilka tys. zł rocznie. Oczywiście, żeby z nich skorzystać, potrzebna jest odpowiednia wiedza i doświadczenie, bo bez dokładnego sprawdzenia domeny przed zakupem i przed zlinkowaniem bardzo łatwo zaszkodzić swojej witrynie, zamiast jej pomóc. Dochodzi więc koszt tych narzędzi, serwerów, specjalisty, który postawi strony profilujące i copywritera, który napisze teksty na taką stronę. Dobrze wykonana strona profilująca, na odzyskanej, wartościowej domenie z kompletem artykułów, zdjęć i z linkiem to koszt przynajmniej 1000 zł.

Przy pozyskiwaniu linków tymi metodami obowiązuje prosta zasada: Im więcej, tym lepiej. Praktycznie nie ma górnej granicy. Zawsze możesz kupić więcej linków z lepszych serwisów z bardziej merytorycznych artykułów. Zawsze też możesz przechwycić więcej domen, aby zbudować na nich wartościowe, podlinkowane zaplecze. Jak to mówią SKY IS THE LIMIT!

Więc ile kosztuje pozycjonowanie strony?

Znasz już koszty podstawowych składników. Myślę, że rozumiesz już też, że nie ma dobrej odpowiedzi na pytanie „Ile kosztuje pozycjonowanie strony?” Im więcej środków możesz przeznaczyć, tym proces pozycjonowania będzie krótszy, a efekt bardziej widoczny. W tym miejscu możesz poprosić o bezpłatną wycenę pozycjonowania dla Twojej firmy:

Bezpłatna wycena pozycjonowania

Jeżeli planujesz zlecić pozycjonowanie, to ważne jest, abyś dokładnie wiedział, co dzieje się z Twoim budżetem. Co zostało zrobione, jakie i gdzie linki zostały pozyskane. Kompletny raport z tymi danymi to podstawa we współpracy z agencją. Oczywiście ważne są też statystyki widoczności i ruchu na stronie i one również powinny znaleźć się w takim raporcie.

Czy można przyjąć, że przy małym budżecie po prostu mniej zostanie zrobione?

Są pewne granice. To koszty pracy specjalisty, narzędzia, copywriterzy, wydawcy, programiści itp. Jeżeli myślisz o naprawdę małym budżecie, poniżej 1000 zł, to nie ma sensu brać się za pozycjonowanie. Możliwe do wykonania przy tym budżecie prace, czy zakup wartościowych linków będą tak rozciągnięte w czasie, że po prostu nie wystarczy Ci cierpliwości w czekaniu na wyniki, a konkurencja prawdopodobnie i tak zdąży zdziałać więcej. Może się po prostu okazać, że nigdy jej nawet nie dogonisz, nie mówiąc o prześcignięciu.

W naszej pracy z klientami przyjmujemy, że absolutnie minimalny budżet miesięczny to 1500 zł netto. Jednak rozsądne minimum to 2-2,5 tys. zł. Te ceny dotyczą prostych stron opartych np. o WordPress. Przy sklepach internetowych dolna, sensowna granica to 3,5 – 4 tys. zł. Mocno zależy to od Twojego asortymentu, szczególnie od liczby kategorii w sklepie.

Każda dodatkowa kwota wydana na pozycjonowanie przyspieszy proces.

Od czego zacząć pozycjonowanie?

Niezależnie od tego, czy chcesz pracować sam, czy wolisz oddać ten temat agencji, warto zamówić audyt SEO. To jednorazowy (przynajmniej na początku) wydatek, który pozwoli zarówno Tobie, jak i specjaliście SEO zorientować się w obecnej sytuacji witryny i potrzebnym zakresie prac.

Zapytaj o audyt SEO

Ile kosztuje pozycjonowanie strony?
5 (100%) 1 vote

Polub nas na Facebooku!

2 Comments

  • Przede wszystkim można zauważyć trend, że SEO drożeje. Chodzi tu w głównej mierze o treści oraz link building. Zakup artykułu w dobrej miejscówce swoje kosztuje, a napisanie świetnego tekstu to często nawet 35/50 zł za 1000 zzs.

    Reply

    • Tak, dobre SEO kosztuje. Przede wszystkim dlatego, że wymaga mnóstwo pracy, głównie copywriterów, ale też pieniędzy na zakup powierzchni u wydawców, którzy publikują artykuły sponsorowane. W tym artykule zamieściłem gdzieś na dole screen z ofertami lepszych wydawców z serwisu whitepress. No i pozostaje wiedza techniczna specjalistów, narzędzia i czas programistów, którzy również muszą zaangażować się proces. Trochę napisałem o tym wszystkim w serii artykułów Pozycjonowanie stron www 2019 – jak to zrobić, żeby nie podpaść Google?

      Reply

Zostaw komentarz

*

Warunki ogólne

  1. Operatorem sprzedaży w serwisie PPCefekt.pl jest firma Centrum Internetowe Mariusz Pryszczewski, z siedzibą w Lublinie przy ul. Melomanów 3/17, NIP: 7121906358.
  2. W ramach serwisu sprzedawane są produkty informacyjne w postaci ebooków, kursów internetowych, oraz usługi doradcze.
  3. Produkty i usługi sprzedawane w serwisie przeznaczone są dla firm i osób prowadzących działalność gospodarczą.
  4. Płatności za usługi i produkty informacyjne mogą być dokonywane przelewem bankowym, kartą kredytową lub kartą debetową.
  5. Płatności internetowe i kartowe obsługuje spółka PayU S.A. z siedzibą: ul. Grunwaldzka 182, 60-166 Poznań.
  6. Zakupione produkty informacyjne dostępne są w formie elektronicznej: pliki pdf lub filmy video. Zakres i forma zakupionych usług doradczych opisane są w odrębnych dokumentach publikowanych i udostępnianych przed zakupem.
  7. Linki do zakupionych materiałów przesyłane są na podany w zamówieniu adres e-mail od razu po dokonaniu płatności.
    Usługi doradcze podejmowane są bezzwłocznie po dokonaniu płatności.
  8. Produkty informacyjne objęte są gwarancją zwrotu pieniędzy przez okres 30 dni od daty zakupu.
    Dla usług doradczych nie przewiduje się możliwości zwrotu pieniędzy po dokonaniu płatności i rozpoczęciu realizacji usługi.
  9. Reklamacje i zwroty należy zgłaszać drogą mailową na adres: ppcefekt@gmail.com
  10. Zwrot pieniędzy za produkty informacyjne następuje w ciągu 14 dni od daty wpłynięcia prośby o zwrot za pośrednictwem tego samego kanału płatności, którym dokonano płatność za usługę.

Warunki szczegółowe sprzedaży usługi doradczej „Jednorazowa optymalizacja kampanii AdWords”

  1. Usługa doradcza „Jednorazowa optymalizacja kampanii AdWords” obejmuje prowadzenie i optymalizację kampanii reklamowych na wskazanym koncie AdWords przez okres jednego miesiąca.
  2. Okres jednego miesiąca liczony jest od następnego dnia roboczego po dokonaniu płatności za usługę.
  3. Dodatkowe warunki dla konta AdWords i zakres usługi przedstawiony jest dokładniej na stronie umożliwiającej zakup on-line.
  4. Po dokonaniu płatności nie przewiduje się możliwości rezygnacji z usługi i zwrotu opłaty.
  5. Warunkiem rozpoczęcia realizacji usługi jest przydzielenie koniecznych dostępów:
    – podłączenie konta AdWords do Menedżerskiego Konta Google MCK prowadzonego przez Centrum Internetowe,
    – przydzielenie praw administracyjnych do konta Google Analytics połączonego z przedmiotowym kontem AdWords.
  6. Centrum Internetowe zobowiązuje się do rzetelnego i fachowego wykonywania usługi.
  7. Centrum Internetowe zobowiązuje się do zachowania tajemnicy handlowej.