Strona główna » Blog » Ile kosztuje pozycjonowanie strony?

Ile kosztuje pozycjonowanie strony?

Jedno z podstawowych pytań, które zadają przedsiębiorcy w rozmowie ze specjalistami czy agencją to właśnie pytanie „Ile kosztuje pozycjonowanie strony”?

W tym artykule postaram się na nie odpowiedzieć. Ponieważ nie ma jednej, prostej odpowiedzi, dlatego napiszę też, od czego zależę koszty pozycjonowania strony.

Od czego zależy koszt pozycjonowania strony?

Najważniejsze zmienne, wpływające na cenę pozycjonowania.

Zawartość Twojej strony.

Jeżeli masz skromną witrynę, składającą się z kilku podstron, a na każdej z nich po 2-3 zdania, to będzie drogo. Dla Google najważniejsze jest dostarczenie użytkownikowi wyczerpującej odpowiedzi na jego zapytanie. Wyczerpująca, znaczy długa, z obrazkami, odnośnikami do innych treści itp. Google jest w stanie bardzo łatwo sprawdzić, czy użytkownik został u Ciebie na dłużej, czy po 2 sekundach ponownie wrócił do wyszukiwarki.
Dlatego jednym z pierwszych działań, które należy wykonać przy pozycjonowaniu jest właśnie rozbudowa / budowa treści. A to kosztuje. Musisz przyjąć, że dla każdego ważnego zapytania, związanego z tematem Twojej witryny powinien powstać osobny artykuł. Myślisz, że to nie ma sensu, bo ludzie pytają tylko o jedną, najważniejszą frazę? To zobacz poniższy graf słów kluczowych związanych z pozycjonowaniem stron. Koniecznie powiększ obrazek. Oceń (albo poproś specjalistę) ile takich tekstów należało by napisać dla Twojej witryny i jak to wpłynie na koszt pozycjonowania strony. Każdy tekst napisany przez copywritera to przynajmniej 200 zł, a dobry tekst kosztuje kilkakrotnie więcej. Odpada przy tym kopiowanie cudzych treści. Muszą być unikalne i poprawne językowo.

Dostępność wersji mobilnej (RWD).

Pewnie wiesz, że w tym momencie około 50% ruchu na stronach (czasami nawet 80%) pochodzi z urządzeń mobilnych. Natomiast nie wiem czy wiesz, że strona nieprzystosowana do tych urządzeń, która nie jest zbudowana z użyciem technologii RWD nie ma szans na wysokie pozycje na urządzeniach mobilnych. Bez przebudowy strony (albo jej zrobienia od nowa) wszystkie pieniądze wydane na pozycjonowanie będą wyrzucone w błoto! Nowy, prosty serwis to koszt minimum 2000 zł. Masz kolejny kamyczek składający się na cenę pozycjonowania.
Przystosowanie strony do standardów mobilnych możesz sprawdzić w tym narzędziu od Google: https://search.google.com/test/mobile-friendly

Zobacz:  Ten błąd w Google Ads kosztuje Cię nawet 80% budżetu reklamowego

Konstrukcja techniczna kodu strony.

Google jest całkowicie ślepe, jeżeli chodzi o formę Twojej strony. Ma w nosie śliczne obrazki, wymyślne czcionki i subtelne formatowania. Dla robota ważna jest czytelna struktura kodu! Musisz mieć na swoich stronach tytuły pasujące do najczęstszych zapytań. Kluczowa jest rozwinięta struktura nagłówków, która faktycznie będzie opisywała zawartość poszczególnych sekcji strony, a nie stanowiła jedynie element dekoracyjny. Ważne są wszelkiego rodzaju wyliczenia, pogrubienia, listy, alternatywne opisy obrazków i mnóstwo innych technicznych detali. Szerzej piszę o tym w artykule o Audycie SEO. Jeżeli do tej pory kompletnie nie zwracałeś na to uwagi, może być konieczna interwencja programisty, który poprawi cały kod. A to, jak się domyślasz, generuje kolejne koszty przy pozycjonowaniu. Jakie? Ciężko powiedzieć. Zależy to od zakresu prac i jest wyceniane na podstawie roboczogodzin.
Do podstawowej analizy wybranych podstron możesz użyć darmowej wtyczki do przeglądarek, SEO Quake.

Linkowanie strony.

To najbardziej kosztowny element wpływający na koszt pozycjonowania. Google musi być przekonane, że to Twoja strona zawiera najlepsze treści. A w Internecie głosowanie odbywa się za pomocą linków. Ta zasada się nie zmieniła. Musisz mieć linki do strony!
Zmieniło się za to jedno – teraz Google patrzy przede wszystkim na jakość linków. Muszą one pochodzić z wiarygodnych stron, najlepiej z artykułów spójnych tematycznie z treścią, do której prowadzą linki. A to już nie jest proste.
Wszelkie automatyczne systemy SWL, generatory treści spamujące blogi, czy ogólnodostępne katalogi stron są praktycznie bezwartościowe. Linki uzyskane za ich pomocą mogą całkowicie zniszczyć reputację Twojej strony i zamiast wypchnąć ją do wymarzonego TOP3 lub TOP10, zrzucą ją do TOP 1000! Tylko takie linki da się pozyskać za przysłowiowe grosze i tylko one pozwalają na tworzenie ofert SEO, gdzie pozycjonowanie kosztuje 20, 100 czy 200 zł za frazę z płatnością za efekt. W 99 % takie linkowanie skutecznie pozbawia stronę wypracowanych pozycji. Co gorsza, trzeba potem wielu miesięcy, żeby wrócić do stanu wyjściowego. Potem trzeba oczywiście rozpocząć pracę od nowa.  Do badania jakości linków możesz użyć narzędzi takich jak Ahrefs lub Majestic SEO.

Zobacz:  Ostry start kampanii Google Ads. ROAS 2862% w 4 dni!

Skąd więc pozyskiwać linki i ile to kosztuje?

Bezpiecznych sposobów jest kilka. Wymienię dwa:

  • Zakup miejsca u zewnętrznych wydawców.
    Są systemy, które skupiają tysiące wydawców będących właścicielami mniej lub bardziej popularnych portali. Należy więc napisać dobry jakościowo artykuł, wybrać wydawcę na którego Cię stać i dać mu Twój tekst do opublikowania. Oczywiście tekst z linkiem do Twojej strony. Ile kosztuje publikacja jednego tekstu? Zobacz na poniższy zrzut ekranu, to tylko kilka przykładowych (raczej drogich) ofert.Możesz wybierać, czy chcesz mieć link z dwudziestej podstrony mało znanego serwisu za 50 zł, czy wolisz mega silny link z gwarancją dodatkowego ruchu z money.pl za kilka tysięcy złotych. Czasami nawet tego wyboru nie ma, bo w najbardziej konkurencyjnych branżach działają tylko najsilniejsze linki. Czy nadal myślisz, że pozycjonowanie za 100 czy 200 zł ma jakąkolwiek wartość?
    To jedźmy dalej.
  • Przechwytywanie wygasłych domen
    Codziennie w Internecie mnóstwo domen traci ważność. Czasami są już niepotrzebne, a czasami ktoś zapomni je opłacić. Tak czy inaczej, są do kupienia. Jeżeli dobrze poszukasz, to możesz znaleźć domenę, która miała bardzo naturalny i mocny profil linków z instytucji rządowych, urzędów, uczelni czy nawet Wikipedii. Taką domenę możesz kupić i przekierować wszystkie jej linki na swoją stronę. Albo możesz na niej postawić bloga profilującego tematykę i z niego zrobić sobie fajny link. Do poszukiwania wygasłych domen potrzebne są jednak narzędzia, takie jak Xenu czy Scream Frog. Do analizy profilu linków z kolei Ahrefs,  Clusteric czy Majestic SEO. Cały zestaw kosztuje kilka tys. zł rocznie. Oczywiście, żeby z nich skorzystać, potrzebna jest odpowiednia wiedza i doświadczenie, bo bez dokładnego sprawdzenia domeny przed zakupem i przed zlinkowaniem bardzo łatwo zaszkodzić swojej witrynie, zamiast jej pomóc. Dochodzi więc koszt tych narzędzi, serwerów, specjalisty, który postawi strony profilujące i copywritera, który napisze teksty na taką stronę. Dobrze wykonana strona profilująca, na odzyskanej, wartościowej domenie z kompletem artykułów, zdjęć i z linkiem to koszt przynajmniej 1000 zł.
Zobacz:  Kampanie Google Ads – darmowy poradnik: „10 sposobów na obniżenie kosztów” cz.2

Przy pozyskiwaniu linków tymi metodami obowiązuje prosta zasada: Im więcej, tym lepiej. Praktycznie nie ma górnej granicy. Zawsze możesz kupić więcej linków z lepszych serwisów z bardziej merytorycznych artykułów. Zawsze też możesz przechwycić więcej domen, aby zbudować na nich wartościowe, podlinkowane zaplecze. Jak to mówią SKY IS THE LIMIT!

Więc ile kosztuje pozycjonowanie strony?

Znasz już koszty podstawowych składników. Myślę, że rozumiesz już też, że nie ma dobrej odpowiedzi na pytanie „Ile kosztuje pozycjonowanie strony?” Im więcej środków możesz przeznaczyć, tym proces pozycjonowania będzie krótszy, a efekt bardziej widoczny. W tym miejscu możesz poprosić o bezpłatną wycenę pozycjonowania dla Twojej firmy:

5/5 - (Głosów:2)

Dodaj komentarz