Google AdWords - od czego zacząć?

Wiele osób chce rozpocząć kampanię Google AdWords, nie zastanawiając się, po co tak naprawdę to robią. Chcą przyciągnąć na swoją stronę ruch, który powinien zmienić się w sprzedaż.

Prawda jest jednak taka, że bez dobrej strategii zrealizują tylko pierwszą część tego planu, natomiast zyski często nie pokryją nawet kosztów kampanii.

Od czego więc zacząć planowanie kampanii, aby przyniosła ona rzeczywisty zysk? Przeanalizuję to krok po kroku.

Do kogo chcesz kierować reklamę?

Twoi klienci zapewne dzielą się przynajmniej na kilka grup. Mogą to być klienci detaliczni lub odbiorcy hurtowi, klienci którzy dopiero robią wstępne rozpoznanie i tacy, którzy już szukają najlepszej ceny. Może Twoi klienci mieszkają w całej Polsce, a może tylko w konkretnej dzielnicy Twojego miasta? To oczywiście tylko przykłady.

Każda z tych grup kieruje się innymi potrzebami, mimo, że użyją w wyszukiwarce podobnych słów kluczowych. Musisz przemyśleć, czego szuka każda z tych grup i jak się z nimi komunikować. W reklamie Google AdWords stwórz wiele kampanii kierowanych do poszczególnych segmentów klientów.

Czego spodziewasz się po osobach przychodzących z Google AdWords?

Może wydawać się to bardzo proste. Bardzo często słyszę, że taka osoba powinna zapoznać się z ofertą firmy. Tylko czy cokolwiek z tego wynika? Czy to będzie chociaż potencjalny klient, czy może po prostu wyrzucisz pieniądze w błoto?

Już przy projektowaniu strony powinno być zaplanowane, co klient powinien zrobić na każdej z podstron. Może pobrać cennik, jakiś katalog w pdf, a może zapisać się do newslettera. Jeżeli liczysz na to, że klient sam wymyśli, co ma zrobić, to jesteś na przegranej pozycji.

Pomyśl, jak Ty korzystasz z innych stron. Jeżeli czytasz artykuł i obok widzisz przycisk, „pobierz najnowszy cennik” to bez zastanowienia klikasz i już go masz. Jeżeli natomiast trzeba się domyśleć, że cennik będzie w sekcji „pliki do pobrania”, to masz znacznie więcej kliknięć do wykonania i czasu do zmarnowania, aby zrealizować ten prosty cel.

Większość internautów otwiera klika stron jednocześnie i jeżeli na jednej znajdzie potrzebną informację, a na innej będzie to wymagało dodatkowego wysiłku, to po prostu zamkną oni zakładkę z Twoją stroną. Pieniądze przeznaczone na sprowadzenie klienta przepadną.

Nawet, jeśli spodziewasz się, że klient ma zadzwonić, to wyraź to jasno na stronie z opisem oferty. Napisz obok lub pod spodem „Zadzwoń, aby otrzymać wycenę”

Gdzie skierujesz ruch z kampanii Google AdWords?

Zastanów się, jak mogą Cię szukać klienci. Jeżeli np. sprzedajesz notebooki, to zauważ, że bardzo niewielka część klientów wpisze w wyszukiwarkę „Dell vostro 3700 cena”. Bardzo duża grupa będzie wpisywać „Jaki notebook do 3000 zł” „Jaki notebook do grania” itp. Są to ludzie, którzy są na początkowym etapie swojej ścieżki zakupowej i tylko od Ciebie zależy, czy potrafisz odpowiedzieć na ich potrzeby w tym właśnie momencie. Jeżeli przygotujesz strony z odpowiednimi artykułami opisującymi różne możliwe wybory, wraz z ich zaletami i wadami, to automatycznie nawiążesz kontakt z klientem na znacznie wcześniejszym etapie jego ścieżki zakupowej. Dodatkowo taki klient będzie uważał Ciebie lub Twoją firmę za ekspertów w danej dziedzinie.

Natomiast od strony technicznej będziesz w stanie od razu zidentyfikować potrzeby i możliwości takiego klienta, co można później wykorzystać w odpowiednio zaplanowanych kampaniach remarketingowych.

Czy masz jakiś wyróżnik swojej oferty?

To bardzo ważne pytanie. Jeżeli jesteś w stanie napisać w reklamie tylko „Tanio i profesjonalnie” to niczym nie zaciekawisz klienta. Tak pisze większość Twojej konkurencji. W reklamie funkcjonuje podstawowa zasada „Wyróżnij się lub giń”. Warto przemyśleć tą kwestię, zanim siądziesz do pisania tekstów reklam, bo bez tego Twoja kampania Google AdWords będzie jedynie przyczyną frustracji, nie mówiąc o pomniejszeniu stanu konta o kolejne PLN.

Jak zmierzysz efekty?

W tradycyjnej reklamie prawdziwe było stwierdzenie mówiące, że „Połowa pieniędzy wydawanych na marketing jest wyrzucana w błoto, tylko nie wiadomo, która połowa.” W kampaniach AdWords lub ogólniej, w marketingu internetowym sytuacja jest o tyle lepsza, że wszystko możesz zmierzyć i to bardzo precyzyjnie. Możesz nawet dowiedzieć się, które ze słów kluczowych przynoszą większy zwrot z inwestycji, a które mniejszy i dokładnie możesz policzyć współczynnik tego zwrotu. To rewolucyjna zmiana w porównaniu z działaniami off-line. Jest tylko jeden haczyk – musisz mierzyć rezultaty swoich działań. Oczywistością jest podłączenie do strony na którą kierujesz ruch systemu Google Analytics. Ale to wciąż za mało. Musisz z góry określić, że np. kluczowe jest wypełnienie formularza zapytania lub pobranie cennika, a mniej ważne, ale również warte zmierzenia, przejście na stronę kontakt. Te akcje musisz ustalić jako cele w swojej analityce i w odniesieniu do nich optymalizować reklamę.

Jeżeli wiesz, że większość klientów do Ciebie dzwoni, to również są metody, które pozwolą z mniejszą lub większą dokładnością powiązać te telefony z konkretnymi źródłami ruchu.

Jakie rodzaje kampanii będą odpowiednie dla Twojego biznesu?

Ekosystem Google Oferuje szerokie  możliwości w zakresie doboru rodzaju reklamy. Najbardziej oczywiste to reklama tekstowa w wyszukiwarce i reklama bannerowa (display) w sieci witryn partnerskich. Jednak warto zastanowić się nad nieco szerszym spektrum działań.

Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, koniecznie rozważ kampanie produktowe PLA oraz remarketing dynamiczny. Nieoceniony może być remarketing na segment użytkowników, którzy porzucili koszyk. Warto też skorzystać z reklam dynamicznych, które zastąpią pozycjonowanie na długi ogon.

W przypadku pizzerii sensowne będą reklamy na komórki z możliwością bezpośredniego wykonania połączenia.

W niektórych branżach, szczególnie tych mocno konkurencyjnych, jak ubezpieczenia czy kredyty efektywne mogą okazać się reklamy na użytkowników poczty Gmail (GSP).

To co wymieniłem, nie wyczerpuje możliwości AdWords. Koniecznie przemyśl, co sprawdzi się w Twoim biznesie.

Przeprowadzisz kampanię AdWords samodzielnie czy zlecisz agencji?

To jedno z zasadniczych pytań, przed którym staje każda firma, która planuje rozpoczęcie kampanii AdWords. Decyzja o samodzielnym prowadzeniu kampanii to na pierwszy rzut oka przede wszystkim oszczędność pieniędzy. Przy takim wyborze będziesz też mieć pełną kontrolę nad przebiegiem kampanii. Musisz natomiast liczyć się z tym, że potrzebna Ci będzie pewna porcja wiedzy oraz czas na naukę obsługi systemu i bieżącą obsługę kampanii.

Z kolei powierzenie obsługi agencji uwalnia całkiem sporo Twojego czasu. Na barki specjalistów zrzucasz też odpowiedzialność za efekty. Jeżeli agencja podejdzie do postawionego zadania z pełnym zaangażowaniem, możesz liczyć na dużo lepsze wyniki, liczone jako zwrot z inwestycji, czy współczynnik konwersji. Wyniki te powinny z nawiązką pokryć dodatkowe koszty związane z obsługą agencyjną.

Żeby agencja mogła wywiązać się z zadania, musisz liczyć się z koniecznością odpowiedzi na wiele pytań dotyczących Twojego biznesu oraz z tym, że agencja zaleci Ci pewne  zmiany na Twoich stronach. Brak takiej obustronnej współpracy nie pozwoli na efektywne prowadzenie kampanii. Jeżeli agencja nic od Ciebie nie będzie chciała, to nie wróży dobrze takiej kampanii.

Czego będziesz oczekiwać od Agencji?

Jeżeli zdecydujesz się na wariant z obsługą agencyjną, to jeszcze przed rozesłaniem zapytać zastanów się, jakie są Twoje oczekiwania. Czy wymagasz szczególnie częstego raportowania, pisemnych wniosków i zaleceń co do dalszych działań? Może chcesz co tydzień porozmawiać ze specjalistą? Przemyśl, czy masz informatyka, który wprowadzi potrzebne zmiany na stronach i grafika, który wykona bannery?

Chcesz, aby pracownik agencji potrafił poprawić dochodowość Twojej kampanii? Będzie mu potrzebna wiedza o Twoich marżach na poszczególne produkty lub usługi. Tylko mając takie dane będzie on w stanie rozróżnić produkty, na których naprawdę zarabiasz od takich, których tylko dużo sprzedajesz. Musisz jasno powiedzieć, że oczekujesz takiej współpracy i podzielić się z agencją informacjami o Twoim biznesie. Oczywiście wskazane byłoby podpisanie umowy o zachowaniu poufności, ale w agencjach, które chcą głębiej zaangażować się w biznesy klientów jest to standard.

Jeżeli przygotujesz się w ten sposób do rozmów z agencją, oszczędzisz sobie i pracownikom agencji niepotrzebnej frustracji wynikającej z niedopowiedzenia co do oczekiwań, a także związanych z pewnymi kosztami, które mogą okazać się konieczne.

Pamiętaj, że im wyższe będą Twoje oczekiwania, tym wyższy koszt obsługi. Szczegółowe opisanie każdego raportu, czy dodatkowe analizy wymagają czasu, za który płacisz agencji.

Kiedy uznasz, że Twoja kampania Google AdWords odniosła sukces?

Niezależnie od decyzji, kto ma prowadzić kampanię, zastanów się, jak ocenisz jej efekty. Czy wydanie 5000 zł po to aby osiągnąć przychód 20 000 zł to sukces? Jakiego zwrotu z inwestycji oczekujesz? Ile konwersji zwróci Ci koszty kampanii Google AdWords? Jak długo jesteś w stanie czekać na efekty? Jeżeli oczekujesz, że specjalista z agencji zrealizuje Twoje cele, to musisz je jasno zakomunikować. Znacznie łatwiej pracować, jeżeli widzimy, ile jeszcze brakuje do sukcesu.

Potrzebujesz pomocy w przygotowaniu kampanii? Skontaktuj się z naszą agencją, wypełniając poniższy formularz:

adres Twojej strony
imię i nazwisko
telefon
e-mail
Twoje pytanie
Wpisz kod z obrazka
Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych w zakresie obejmującym imię,nazwisko,telefon, elektroniczny adres e-mail, datę potwierdzenia rejestracji.
Wyrażam zgodę na zgoda na otrzymywanie informacji marketingowych.

Warunki ogólne

  1. Operatorem sprzedaży w serwisie PPCefekt.pl jest firma Centrum Internetowe Mariusz Pryszczewski, z siedzibą w Lublinie przy ul. Melomanów 3/17, NIP: 7121906358.
  2. W ramach serwisu sprzedawane są produkty informacyjne w postaci ebooków, kursów internetowych, oraz usługi doradcze.
  3. Produkty i usługi sprzedawane w serwisie przeznaczone są dla firm i osób prowadzących działalność gospodarczą.
  4. Płatności za usługi i produkty informacyjne mogą być dokonywane przelewem bankowym, kartą kredytową lub kartą debetową.
  5. Płatności internetowe i kartowe obsługuje spółka PayU S.A. z siedzibą: ul. Grunwaldzka 182, 60-166 Poznań.
  6. Zakupione produkty informacyjne dostępne są w formie elektronicznej: pliki pdf lub filmy video. Zakres i forma zakupionych usług doradczych opisane są w odrębnych dokumentach publikowanych i udostępnianych przed zakupem.
  7. Linki do zakupionych materiałów przesyłane są na podany w zamówieniu adres e-mail od razu po dokonaniu płatności.
    Usługi doradcze podejmowane są bezzwłocznie po dokonaniu płatności.
  8. Produkty informacyjne objęte są gwarancją zwrotu pieniędzy przez okres 30 dni od daty zakupu.
    Dla usług doradczych nie przewiduje się możliwości zwrotu pieniędzy po dokonaniu płatności i rozpoczęciu realizacji usługi.
  9. Reklamacje i zwroty należy zgłaszać drogą mailową na adres: ppcefekt@gmail.com
  10. Zwrot pieniędzy za produkty informacyjne następuje w ciągu 14 dni od daty wpłynięcia prośby o zwrot za pośrednictwem tego samego kanału płatności, którym dokonano płatność za usługę.

Warunki szczegółowe sprzedaży usługi doradczej „Jednorazowa optymalizacja kampanii AdWords”

  1. Usługa doradcza „Jednorazowa optymalizacja kampanii AdWords” obejmuje prowadzenie i optymalizację kampanii reklamowych na wskazanym koncie AdWords przez okres jednego miesiąca.
  2. Okres jednego miesiąca liczony jest od następnego dnia roboczego po dokonaniu płatności za usługę.
  3. Dodatkowe warunki dla konta AdWords i zakres usługi przedstawiony jest dokładniej na stronie umożliwiającej zakup on-line.
  4. Po dokonaniu płatności nie przewiduje się możliwości rezygnacji z usługi i zwrotu opłaty.
  5. Warunkiem rozpoczęcia realizacji usługi jest przydzielenie koniecznych dostępów:
    – podłączenie konta AdWords do Menedżerskiego Konta Google MCK prowadzonego przez Centrum Internetowe,
    – przydzielenie praw administracyjnych do konta Google Analytics połączonego z przedmiotowym kontem AdWords.
  6. Centrum Internetowe zobowiązuje się do rzetelnego i fachowego wykonywania usługi.
  7. Centrum Internetowe zobowiązuje się do zachowania tajemnicy handlowej.