Strona główna » Blog » Linki sponsorowane kontra SEO

Linki sponsorowane kontra SEO

Czy wiesz, co to są linki sponsorowane?

Jest to płatna forma reklamy w wyszukiwarce. Pokażę to może na przykładzie:

Na obrazku widać typowy ekran z wynikami wyszukiwania zwracanymi przez wyszukiwarkę Google. Zielony obszar to właśnie linki sponsorowane, czyli reklama AdWords. Obszar czerwony, to tzw. wyniki naturalne. Ten ekran pokazuje pierwszą z zalet linków sponsorowanych – znaczną przewagę widoczności tych linków. Przy najpopularniejszej obecnie rozdzielczości na ekranie wyników wyszukiwania linki te zajmują prawie 80% powierzchni ekranu.

A jak to wygląda w innych obszarach? Poniżej przedstawiam krótkie zestawienie najważniejszych zalet i wad kampanii AdWords w porównaniu z pozycjonowaniem:

Linki sponsorowane AdWordsPozycjonowanie SEO
Czas oczekiwania na efektyNatychmiastoweMinimum 2-3 miesiące, brak gwarancji efektów
Pomiar rezultatówPrecyzyjny, możliwość wyliczenia dokładnego zwrotu z inwestycjiPrzybliżony, aktualnie nie da się określić fraz, które doprowadziły do konwersji.
Ryzyko ukaraniaNie występujeDuże. Google wciąż zmienia algorytmy. Sprawdzone metody przestają działać.
Możliwość wprowadzania zmianNieograniczona. W każdej chwili można zmienić zakres, budżet i czas trwania kampanii.Minimalna. Kampania prowadzona zazwyczaj dla kilku – kilkunastu fraz, długotrwałe umowy bez możliwości zmiany w czasie.
TargetowaniePrecyzyjne. Możliwość targetowania na wiek, płeć, zainteresowania czy miejsce zamieszkaniaBrak
Kierowanie ruchuPrecyzyjne. Każda reklama, każde słowo może kierować na osobną podstronę.Ograniczone. Algorytm sam dopasowuje strony z witryny do zapytania.
Sposób naliczania opłatAdekwatny do ilości odwiedzin na stronie. Płatność za kliknięcia.Zależny od pozycji lub stała stawka. Minimalne powiązanie z ilością i jakością ruchu.
Trwałość efektówEfekt nietrwały. Reklamy znikają po wyczerpaniu budżetu. Wskazane stosowanie dodatkowych narzędzi jak marketing automation dla zatrzymania klientaDuża szansa na zachowanie efektów po zakończeniu kampanii, jednak istnieje ryzyko ukarania witryny. Powolny zanik efektów na skutek działań konkurencji.

Czy trwałość wyników pozycjonowania to nie mit?

Podsumowując powyższe zestawienie trudno dopatrzeć się poważniejszych wad kampanii linków sponsorowanych. Można powiedzieć, że na minus przemawia brak trwałości efektów. Jeżeli jednak ktoś decyduje się przez rok czy dłużej przeznaczać konkretny budżet na pozycjonowanie, to znaczy, że mógłby w tym czasie prowadzić kampanię AdWords.

Pozycjonowanie stron, adwords poradnik

Trwałość wyników pozycjonowania to dzisiaj mit, przynajmniej z dwóch powodów.

Zobacz:  Poradnik Google Ads – Część 3 – Efektywność różnych typów dopasowań i stawek w kampanii

Po pierwsze, konkurencja cały czas pracuje i jeżeli nikt nie będzie pracował nad pozycjonowaniem to dobre wyniki skończą się po 2-3 miesiącach od zakończenia działań SEO. Ponowne rozpędzenie pozycjonowania to znowu 2-3 miesiące i to bez gwarancji sukcesu.

Po drugie korporacja Google wydaje olbrzymie pieniądze na walkę z pozycjonowaniem. Czy uważasz, że wydając kilkaset złotych na miesiąc jesteś w stanie pokonać giganta na jego własnym podwórku? Google w ciągu ostatniego półtora roku udowodniło tysiącom firm, że ta walka jest z góry przegrana. Posypały się filtry, za nimi gigantyczne spadki i wiele firm odeszło w internetowy niebyt. Pozycjonowanie to stąpanie wiosną po kruchym lodzie. Nawet jeśli prowadzisz je super bezpiecznie nie ma gwarancji, że jutro Google nie stwierdzi, że takie metody są jednak złe. Potem można już nie wypłynąć na powierzchnię.

Czy ktoś klika linki sponsorowane?

Wśród Internautów pokutuje również mit, że nikt nie klika w linki sponsorowane. Mam propozycję, wpisz w wyszukiwarkę dowolną frazę związaną z Twoją działalnością i zobacz, czy nie widać płatnych reklam. Zapewne są i to całkiem sporo. Czy właściciele tych wszystkich firm zwariowali, czy może po prostu im się to opłaca? Ja to wiem na pewno, bo na co dzień zarządzam budżetami liczonymi w dziesiątki tysięcy złotych. I mierzę dokładnie efekty tych działań. W dobrze przygotowanych kampaniach i dla zoptymalizowanych stron jedna złotówka zainwestowana w reklamę potrafi dać nawet 40 zł przychodu. Czy w Twoim biznesie byłby to zły wynik?

Musisz sam ocenić, co jest dla Ciebie ważne. Kampania linków sponsorowanych nie musi trwać długo. Można ją też ograniczyć do części asortymentu i sprawdzić efekty. Jeżeli powiesz mi parę słów o swoim biznesie, będę w stanie już po rozmowie ocenić, czy jest u Ciebie szansa na przeprowadzenie efektywnej kampanii.

Oceń artykuł

Dodaj komentarz