Strona główna » Blog » Targetowanie reklam na Facebooku — jak zrobić to dobrze?

Targetowanie reklam na Facebooku — jak zrobić to dobrze?

Dzisiejszy dynamicznie rozwijający się świat cyfrowy zdominowany jest przez platformy społecznościowe, które nie są już tylko miejscem do podglądania znajomych, czy dzieleniem się aktualizacjami ze swojego życia. Social media to potężne narzędzia, które umożliwiają przedsiębiorcom i marketerom sięgać znacznie dalej. Obecnie
o portalach społecznościowych mówi się jak o potężnych maszynach reklamowych, które otwierają przed przedstawicielami biznesów szerokie możliwości dotarcia do swojej grupy docelowej za pomocą spersonalizowanych reklam i skutecznych strategii marketingowych. Zaawansowane narzędzia targetowania umożliwiają precyzyjne kierowanie reklam do konkretnych grup ludzi, o konkretnych zainteresowaniach.

Jedną z najpopularniejszych masowych platform społecznościowych jest oczywiście Facebook, który od momentu swojego powstania dosyć mocno zrewolucjonizował pojęcie marketingu i reklamy. Obecnie Facebook łączy miliardy użytkowników na całym świecie, tworząc globalną społeczność, która przekracza granice kulturowe, językowe i geograficzne. Każdy członek tego medium ma zbudowany profil użytkownika, bazując na jego zainteresowaniach, pasjach, a przede wszystkim zamiarach zakupowych. Na tej podstawie Facebook tworzy kategorie, które w sekcji menedżera reklam pomagają reklamodawcom docierać do osób, którym z dużym prawdopodobieństwem spodobają się ich produkty lub zainteresują ich usługi.

Jakie opcje targetowania reklam daje Facebook?

Dotarcie ze swoim przekazem reklamowym do odpowiednich odbiorców to duży krok w stronę sukcesu. Nawet najlepszy produkt, w najbardziej atrakcyjnej cenie i z wieloma niesamowitymi zaletami, przedstawiony nieodpowiedniej grupie osób stanowczo zmniejsza szansę za korzystny zwrot z nakładów na reklamę. Możliwości targetowania na Facebooku są ogromne i mogą okazać się skuteczne na różnych etapach lejka sprzedażowego.

Grupy targetowe na Facebooku możemy podzielić na trzy podstawowe segmenty:

Grupy standardowych odbiorców – docieraj do użytkowników po ich zachowaniach, zainteresowaniach i danych demograficznych.

Najczęściej wykorzystywany rodzaj targetowania na Facebooku, który bywa też jednym z trudniejszych, ponieważ często wymaga wybrania i połączenia ze sobą różnych opcji, a uprzednio ustalenia kto tak naprawdę jest naszym klientem.

grupy niestandardowych odbiorców

Lokalizacja

Facebook umożliwia wyświetlanie reklam użytkownikom na całym świecie. Zbyt szeroki zasięg reklamowania może nie tylko pochłonąć i przepalić dużą ilość budżetu ale także nie przynieść oczekiwanych efektów. Warto określić w jakiej lokalizacji mieszkają lub przebywają nasi potencjalni klienci, czy nasze usługi świadczone są na terenie całego kraju, czy tylko w określonym rejonie, a także czy jesteśmy w stanie dostarczyć nasz produkt klientowi wszędzie. Opcją, którą warto się zainteresować, jest możliwość określenia promienia od konkretnego, wskazanego przez nas punktu. Od 26 kwietnia 2023 domyślna opcja „Osoby mieszkające w tej lokalizacji lub które niedawno w niej były” jest jedyną dostępną opcją targetowania odbiorców za pomocą lokalizacji. Pozostałe wymienione opcje zostały wyłączone.

lokalizacja

Wiek

Do swojego przekazu i specyfiki produktu lub usługi warto dopasować wiek, w którym znajduje się konkretna grupa docelowa. Czy Twój produkt będzie interesujący dla tylko dla osoby starszej? A może dla człowieka, który dopiero wkracza w świat dorosłych? Warto pamiętać jednak, że Facebook pozwala kierować reklamy tylko do osób pełnoletnich.

Płeć

Reklamujesz usługi manicure hybrydowego? A może salon usług fryzjerskich tylko dla mężczyzn? Wiele branż i produktów określa się za pomocą płci i warto wziąć to pod uwagę przy tworzeniu zestawu reklam z Twoją grupą docelową.

Szczegółowe opcje targetowania reklam

Wskazanie wszystkich dostępnych opcji targetowania reklam na Facebooku jest prawie niemożliwe. Wpisanie interesującej nas grupy docelowej skutkuje wyświetleniem większej ilości propozycji, które według Facebooka z dużym prawdopodobieństwem mogą nam się przydać.
Sprzedajesz produkty dziecięce? Twoją grupą docelową z pewnością będą rodzice, do których swoją reklamę możesz skierować, zawężając także o wiek dziecka, dla którego przeznaczony jest produkt.

szczegółowe opcje targetowania reklam

Facebook daje możliwość także doprecyzowania swojego działania o kolejne zainteresowania tak jak w poniższym przypadku. Wybrana opcja targetowania reklam na Facebooku dotyczy osób, których profil użytkownika wskazuje, że są rodzicami i jednocześnie wykazują w sieci zainteresowanie zabawkami.

dane demograficzne

Czy Twoje produkty lub usługi skierowane są do firm, a w szczególności do osób decyzyjnych? Nic prostszego! Facebook wśród swoich opcji targetowania reklam pozwala na docieranie do osób na różnych stanowiskach, sprawujących różne funkcje w firmach.

stanowiska zawodowe

Grupy niestandardowych odbiorców – nawiąż kontakt z potencjalnie zainteresowanymi

Grupy niestandardowych odbiorców najczęściej kojarzone z remarketingiem, czyli ogólnie mówiąc zainteresowaniem użytkownika naszą firmą, produktem lub usługą. Niestandardowe grupy odbiorców opierają się na źródłach. Możesz docierać do użytkowników, którzy byli aktywni w Twojej aplikacji lub na stronie Twojej firmy, dokonali zakupu, wyświetlili produkt, czy dodali go do koszyka. Meta umożliwia również utworzenie grupy targetowej opierającej się na źródłach wewnętrznych, czyli akcjach dokonanych wewnątrz platformy takich jak podjęcie interakcji ze stroną na Facebooku, czy profilem na Instagramie. Ciekawą opcją jest także dotarcie do osób, które wypełniły formularz kontaktowy w jednej z naszych reklam lub wyświetliły film opublikowany przez nas na platformach Meta. Dodatkową funkcją jest możliwość określenia retencji grup odbiorców, czyli liczba dni, w których odbiorcy pozostają w danej grupie po zainteresowaniu się konkretnym materiałem lub dokonaniu jakiejś akcji.
Meta umożliwia również docieranie do użytkowników, którzy dokonali offline aktywności takich jak interakcja z firmą na miejscu, przez telefon, czy za pomocą innych kanałów poza obszarem internetowym.
Masz zbudowaną swoją bazę klientów? Możesz przesłać ją w sekcji niestandardowi odbiorcy i wykorzystywać do dalszego reklamowania. Zanim jednak użyjesz jej w celach reklamowych, dane klientów zostaną zaszyfrowane.

Grupy podobnych odbiorców – poszerzaj swoje źródła

Grupy podobnych odbiorców to możliwość kierowania reklam do użytkowników o podobnych zainteresowaniach do Twoich klientów, fanów, czy innych zaangażowanych użytkowników Twojej strony. Źródłem danych dla grup lookalike są utworzone wcześniej grupy odbiorców, na podstawie których algorytmy są w stanie znaleźć odbiorców o podobnym profilu użytkownika. Ważne jest, aby wielkość grupy podstawowej nie była zbyt mała, ponieważ ograniczona ilość danych nie pozwoli algorytmom na skonstruowanie odpowiedniej grupy podobnych, a skuteczność jej użycia może nie przynieść zadowalających efektów.

I co dalej?

Ciężko jednoznacznie określić, które opcje targetowania reklam na Facebooku, czy jaka kombinacja odbiorców przyniesie Ci pożądane efekty. Kluczem jest testowanie, kontrola i stała optymalizacja. Zasięg i złożoność platform społecznościowych oraz praca algorytmów powodują, że nie ma uniwersalnego sposobu na działanie i odpowiednie targetowanie reklam. Przewagą jest także wiedza, znajomość systemu i elastyczność oraz wskazanie kim jest potencjalny klient. Każdy biznes, produkt czy usługa rządzi się swoimi prawami, ma swoje unikalne cechy i użytkowników, którzy wykażą odpowiednie zainteresowanie.

Wypełnij formularz kontaktowy

5/5 - (Głosów:2)

Dodaj komentarz

Bezpłatny webinar.
close slider