Strona główna » Blog » Jak określić cele kampanii Google Ads? – poradnik eksperta cz.1

Jak określić cele kampanii Google Ads? – poradnik eksperta cz.1

Jak jest różnica między przemyślaną a nieprzemyślaną kampaniią? To właśnie określenie celu. Bardzo wielu początkujących użytkowników Google Ads wrzuca do systemu jakieś słowa, dodaje reklamy, zasila budżet i czeka na cud. Jednak tak naprawdę bardzo często nie są oni w stanie nawet powiedzieć, czy kampania coś im daje, czy nie.

Od czego więc zacząć?

Google Ads w E-commerce.

Zastanów się, co chciałbyś osiągnąć. Jeżeli masz sklep internetowy, to Twoim oczywistym celem powinno być zwiększenie sprzedaży. Czy jednak to wystarczy? Czy sprzedaż generowana z Google Ads faktycznie przynosi Ci zyski? Czy sprzedaż to jedyny cel, który może realizować kampania na Twojej stronie?

Prawidłowo zdefiniowany cel kampanii Google Ads to np.:
Przy budżecie 3000 zł uzyskać sprzedaż 50 000 zł, co przy marży 20 % da zysk 10 000. Taki cel można zweryfikować, i jeśli zostanie osiągnięty, to masz pewność, że kampania faktycznie przyniosła Ci jakąś korzyść.

Co jeszcze? Niektóre produkty wymagają głębszego poznania. Jeżeli masz w swoim sklepie instrukcje obsługi produktów, lub katalogi, to takim cząstkowym celem może być tzw. mikrokonwersja, polegająca na pobraniu specyfikacji, czy instrukcji produktu. Możesz mierzyć te mikrokonwersje i optymalizować swoją kampanię tak, aby wydawać pieniądze tylko na te słowa, które doprowadzają do realizacji celu. Przybliżasz w ten sposób szansę na ostateczną sprzedaż.

A jak może wyglądać cel, który tylko pozornie jest dobry? Np. jeżeli powiesz, że chcesz o 20% podnieść ruch na stronie, wydając na to 1000 zł miesięcznie, to oczywiście jest duża szansa, że zrealizujesz ten cel. Ale czy cokolwiek na tym zarobisz? Czy tylko wydasz pieniądze?

Google Ads przy pozyskiwaniu leadów

Jeżeli Twoja działalność polega na świadczeniu usług lub sprzedaży w świecie rzeczywistym, twoim celem będzie pozyskanie kontaktu do potencjalnego klienta. Oczywiście znowu trzeba doprecyzować, jak ten cel ma być osiągnięty.

Zobacz:  Pozycjonowanie stron www 2020 – linkowanie strony

Bardzo dobrym celem Google Ads w tym wypadku może być wypełnienie formularza kontaktowego. Jednak aby mówić o sukcesie, musisz mieć pewność, że zapłacenie np. 50 zł za 100 kliknięć, z których jedno skończyło się wypełnieniem formularza ma sens ekonomiczny. Jak ustalić, kiedy pozyskiwanie takich leadów jest jeszcze opłacalne, a kiedy już nie? Z pomocą przychodzi statystyka.

Załóżmy, że prowadzisz gabinet stomatologiczny. Prowadząc go przez wiele lat (lub może znacznie krócej) wiesz już co nieco o swoim biznesie i klientach. Można założyć, że:

  • Każdy klient średnio zostawia po 200 zł w czasie jednej wizyty.
  • Każdy klient wraca do ciebie średnio co pół roku
  • Każdy klient zostaje z Tobą średnio przez 3 lata
  • Na każdej wizycie zarabiasz średnio 50%, czyli 100 zł

To są oczywiście założenia i zakładam, że jesteś w stanie uzyskać takie dane o swoim biznesie.

Co z tego wynika?

Łatwo policzyć, że wartość takiego klienta w całym okresie, kiedy go obsługujesz, tzw. LTV (Live Time Value) wynosi:

200 x 6 czyli 1200 zł.

Aby zbadać, czy kampania się opłaca, jeszcze lepiej zastosować w tym miejscu rzeczywisty zysk, czyli:

1200 x 50% = 600 zł.

Oczywiście nie możesz całego zysku poświęcić na pozyskanie klienta. W mojej ocenie przy podanej wartości zysku sensowne może być wydanie na pozyskanie takiego klienta około 50 zł. Oczywiście jest to moja subiektywna ocena. Ważne, aby wiedzieć ile się zarabia.

Czyli już wiesz ile średnio zarobisz na kliencie. Jak to się ma do Google Ads i formularzy?
Czy poprzednie obliczenia oznaczają, że możesz wydać 50 zł za każde wypełnienie formularza? Oczywiście nie. Przecież nie każdy, kto wypełni formularz zostanie Twoim klientem.
Najlepiej byłoby to dokładnie zmierzyć, ale można przyjąć, że jeden na pięciu wypełniających formularz ostatecznie zostanie klientem. Ile wobec tego można zapłacić z każde wypełnienie formularza?

Zobacz:  Prawidłowe cele w kampanii Google Ads

50 zł /5 = 10 zł

Według moich obliczeń za każde wypełnienie formularza możesz średnio zapłacić max 10 zł.

To już znacznie przybliża cel. O sukcesie możesz mówić wtedy, kiedy jedno wypełnienie formularza faktycznie nie jest droższe niż 10 zł. Jeżeli udaje Ci się realizować ten cel, to spokojnie możesz podnieść budżet kampanii, aby pozyskać dodatkowych klientów.

Specjalista Google Adspójdzie w obliczeniach o krok dalej. Zmierzy on, że średnio co trzydziesta osoba wchodząca na stronę wypełnia formularz, wobec czego za klik nie może on płacić więcej niż 10 zł / 30 osób = 33 grosze. Wynika z tego, że przy takich założeniach i danych celem może być takie prowadzenie kampanii, aby nie przekroczyć średniej ceny za klik na poziomie 33 groszy.

W tym momencie, mając konkretnie określony cel i wszystkie dane statystyczne, możesz spokojnie prowadzić swoją kampanię.

A co, jeżeli klienci najczęściej dzwonią?

To także bardzo dobry cel. I można go zmierzyć. Zasada jest dokładnie taka sama. Jeżeli wiesz, ile możesz wydać na pozyskanie jednego klienta, to będziesz w stanie sprawdzić, czy kampania dająca konwersje telefoniczne jest opłacalna. Jak to zrobić? O tym przeczytasz w jednej z kolejnych części cyklu, ale bądź pewien, że jest to możliwe.

Oczywiście podane przykłady nie wyczerpują galerii możliwych do realizacji za pomocą Google Ads celów. Możesz zbierać zapisy na newsletter, rejestrować pobrania plików, kliknięcia w adres e-mail czy przejście na konkretną stronę. Celem może być nawet wejście na stronę samo w sobie, o ile np. sprzedajesz powierzchnię reklamową na swojej stronie i zarabiasz na wyświetleniach reklamy. Ważne, aby miało to dla ciebie znaczenie i przekładało się na korzyści, które chcesz osiągnąć.

Podsumowanie

Biorąc się za prowadzenie kampanii Google Ads, czy ogólnie dowolnych działań marketingowych pamiętaj, że:

Zobacz:  Core Web Vitals – wszystko co musisz wiedzieć o nowym algorytmie Google.

Cel kampanii Google Ads musi być:

  • Prosty – jego zrozumienie nie powinno stanowić kłopotu, sformułowanie powinno być jednoznaczne i nie pozostawiające miejsca na luźną interpretację,
  • Mierzalny – a więc tak sformułowany, by można było liczbowo wyrazić stopień realizacji celu, lub przynajmniej umożliwić jednoznaczną „sprawdzalność” jego realizacji,
  • Osiągalny – inaczej mówiąc realistyczny; cel zbyt ambitny podkopuje wiarę w jego osiągnięcie i tym samym motywację do jego realizacji,
  • Istotny – cel powinien być ważnym krokiem naprzód, jednocześnie musi stanowić określoną wartość dla tego, kto będzie go realizował,
  • Określony w czasie – cel powinien mieć dokładnie określony horyzont czasowy w jakim zamierzamy go osiągnąć.

Spełnienie tych warunków da Ci gwarancję, że bardzo szybko będziesz w stanie zweryfikować, czy Twoja praca nad kampanią ma sens, a zainwestowane pieniądze możesz faktycznie nazwać inwestycją. Nie ma nic gorszego, niż zachwycanie się kampanią, która generuje potężny strumień ruchu na stronę i jednocześnie z każdym kliknięciem przybliża Twój biznes do bankructwa.

Mariusz Pryszczewski

Oceń artykuł

Dodaj komentarz

senang303
sukses303
horus303
sboku99
spesial4d
amarta99
suryajp
monggojp
news sukses303
sboku99
metode baru memicu banjir scatter di mahjong wins3 strategi rtp tinggi untuk banjir scatter di mahjong ways2 panduan rahasia mengelola rtp di mahjong wins 3 rahasia formasi spin mahjong wins 3 yang mampu scatter panduan pola jitu mahjong ways 2 yang sering memunculkan step by step memancing keluarnya scatter hitam di mahjong ways 2 ilmu mengatur spin agar scatter hitam muncul lebih sering panduan mendesak memanfaatkan rtp tinggi di mahjong wins tutorial spin efektif untuk memaksimalkan rtp di mahjong wins 3 cara menguasai pola jitu mahjong ways 2 demi keberhasilan strategi mental menghadapi kekalahan di mahjong wins 3 rahasia psikoologis pemain sukses memicu scatter hitam di mahjong ways2 metode instan memancing banjir scatter hitam di mahjong ways 2 trik menggabungkan rtp dan formasi spin di mahjong wins 3 pola spin tersembunyi mahjong ways 2 yang jarang diungkap Cara Anak Muda Cek Dana BSU BPJS Ketenagakerjaan untuk Mahjong Ways 2 Cara Merawat Kebun Sawit Modal Dari Bermain Game Mahjong Ways Rahasia Sukses Peternak Walet Merawat Gedung Dengan Uang Mahjong Ways 3 Pak Budi Sukses Buka Usaha Ayam Geprek Berkat Modal dari Mahjong Wins 2 Pak Rudi Membuka Usaha Petshop Jakarta Modal Dari Mahjong Wins Panduan Mudah Cek BSU BPJS Ketenagakerjaan Untuk Main Mahjong Ways 2 Cara Rawat Kebun Sawit Supaya Subur dengan Uang Dari Mahjong Ways Langkah Merawat Walet Agar Produksi Stabil Berkat Modal Mahjong Ways 3 Pak Iwan Kini Punya Warung Tahu Crispy Dari Hasil Game Mahjong Wins 2 Mahjong Wins Membuat Pak Rusli Berani Membuka Usaha Laundry Kiloan bidaktoto login bidaktoto daftar bidaktoto link jayaplay168 login jayaplay168 daftar jayaplay168 link alternatif kujangbet168 vip kujangbet168 login kujangbet gacor Cek BSU BPJS Ketenagakerjaan Gunakan Untuk Hiburan Mahjong Ways 2 Cara Merawat Kebun Sawit ala Pengusaha Yang Sukses Berkat Mahjong Ways Pengusaha Sarang Walet Ungkap Buka Gedung Walet Berkat Game Mahjong Ways 3 Manfaatkan Modal Uang Mahjong Wins 2 untuk Merintis Warung Bakso Viral Pak Indra Membuka Toko Handphone Gaming Berkat Modal Mahjong Wins Cara Orang Muda Cek BSU BPJS Ketenagakerjaan Untuk Bermain Mahjong Ways 2 Pengusaha Kebun Sawit Muda Bagikan Cara Merawat Tanaman Modal Mahjong Ways Perawatan Sarang Walet Versi Pengusaha Desa Yang Menang Mahjong Ways 3 Modal Bermain Mahjong Wins 2 Menjadi Dapur Pecel Lele Sederhana Di Kota Mahjong Wins Jadi Modal Awal Buka Bisnis Bengkel Sepeda Motor Warga Pekerja Antusias Cek BSU BPJS Ketenagakerjaan Untuk Mahjong Ways 2 Rahasia Kebun Sawit Tetap Subur ala Pebisnis Yang Bermain Mahjong Ways Cara Kreatif Merawat Sarang Walet Dari Hasil Game Mahjong Ways 3 Berani Membuka Kedai Nasi Goreng Favorit Berkat Mahjong Wins 2 Pak Budi Memanfaatkan Mahjong Wins untuk Merintis Usaha Cuci Motor Setelah Cek BSU BPJS Ketenagakerjaan Waktunya Main Mahjong Ways 2 Langkah Perawatan Kebun Sawit dari Pelaku Usaha yang Gemar Mahjong Ways Strategi Merawat Sarang Walet dengan Sentuhan Uang Mahjong Ways 3 Setelah Main Mahjong Wins 2 Pak Indra Buka Rumah Makan Nasi Padang Buka Usaha Toko Laptop Gaming Berkat Modal Dari Mahjong Wins https://www.ceskaloznice.cz https://ppcefekt.pl/ https://www.nabytekkunc.cz/https://amarta99.org/ https://suryajp.cc/ agidenim boitronthucpham raulanton mondebiscuit deafdw aaii adisankarafoundation adoremission airwingacademy amardeepeyecare amigotech aruvippurammadom asikerala bharatbhavankerala bluechipwll boffincontrol brookeportglobal carelinks chembaitrust divinesupermarket dmintllc dranupama drharishchandran drsunilmenon drvineethvascularsurgery flourishinternational genetika getsetgolearning gforgenius globalsofttvm hometech iase imapeps indianthozhilali intuckerala jabreen jandjassociate jointsolution kariyamkulathamma karunyaguidance kksudhakaran learningmask malankaraboyshome casaruralcazorla jaenrural agidenim diskubota <praiseads olgaarce dynamicvishva compuretail maitreshygiene rumahspabali faevyt sada styledebates media polinizadores <uve transcampos stefanruiz fortheloveofchickens dolawofattraction thecomfysofastudio relax n travel aismarine indonesia update amitabhshah papyrus travel caiotirapaniadvogados cartonwega cave chafarizdasquatroestacoes cirurgiadojoelhojuizdefora clidef clinicaramosjf confiancadedetizadora copfisioterapia pururucadetiradentes residencialvistaalegre rodrigueseseixas sagrescriativa suzanaazevedo tidimarhospitalar titaniumgoiabeiras trackaligner yuks gcdharamshala dimi group faro digital inspiro isos media group monggojp
metroartschool widyanataarchitect mirecomendadotienda inspiredgardenideas afroskin mediaedukasiborneo darknetbills ellacoffeemall mauiislandportraits lesechecsdelareussite rumahbintang centrovirginia mitramedikasolo sloveniaonbike ioautonews beritakampus naijasportnews salvagegaming lamorenetaeventos thefullfitness programlarindir rastama walangsari bearrockfoods bikersonweb feelwellforever projectparadisegame sciencebookprizes hotelristorantevittoria oaklandpolicebeat atxukale ilesvanille tutelaeucarestia arting.mx global-history travelnewseditor fleeknews worldnewswave lettica.org noahs wish greenrivernetwork autoexpertproducts healthcarelawsuit sportmuseumcuracao beef cattle assurecontrols hospitalnearme arquidiocesisdgo coinsmonedas cirebonpost coronameter shiftorbit icdiss makalu2004 platye kingkong bola minweb
sophiadruidhills meghantius heathergeisler nhcarnivalshop highlandermarket escortwide sankalpanews wanyismart beccariacbd wszgk capespindj dachenggerui healthezi guanbingjd cdlosbiciosos betteboutik jaroshdi ivermectinnoprescription asiannuclearenergy karsmodels casateconelplaneta zamboostwp-login.php mmmcommentaries conlosnanos dnmurals lesfousdebassan piraterfbonline hoganoutletoscarpe clomidsale.online ciprocfx.online animationdesoireekaraoke anjaniflorist movewingame askmeyp justjewellry simplashop expedistaap freewuxiaonline boin boin globallearningsolutionsltd abamoxicillin megaoraksil thewebgacor pulsajuragan