Strona główna » Blog » Google Ads – cena kampanii

Google Ads – cena kampanii

Reklamodawcy, którzy zamierzają wystartować z płatną reklamą w wyszukiwarce, rozpoczyna swoją przygodę z Google od wpisania zapytania „Google Ads cena„.  Czy da się jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, ile kosztuje płatna reklama w internecie?

Aby udzielić na nie odpowiedzi, najpierw należy zrozumieć, za co tak naprawdę płaci się w kampaniach Google Ads. Ogólnie większość reklamodawców wie, że w Google Ads płacimy za kliknięcia, ale już mało kto zdaje sobie sprawę, od czego zależy cena tych kliknięć.

Google Ads, cena za kliknięcia, a intensywność działań konkurencji.

Najważniejszy czynnik, to działania konkurencji. Jeżeli chcesz reklamować się na popularne słowa kluczowe, takie jak „pożyczki gotówkowe”, musisz pamiętać, że branża ta generuje bardzo duże dochody i firmy są w stanie płacić bardzo dużo za każde kliknięcie. Możesz się spodziewać, że Google zaproponuje Ci kilkanaście, albo nawet kilkadziesiąt złotych za jedno kliknięcie. Generalnie, im większa konkurencja w danej branży i im bardziej intratny to biznes, tym wyższe będą ceny kliknięć. Aby pojawić się wyżej niż konkurencja, musisz zaoferować po prostu wyższą stawkę za klik. Przy każdym zapytaniu do wyszukiwarki system Google Ads przeprowadza błyskawiczną aukcję i na podstawie oferowanych cen decyduje o kolejności wyświetlanych reklam. Pamiętaj przy tym, że Google Ads to system czasu rzeczywistego, i stawki potrzebne do wyświetlenia Twojej reklamy mogą się w każdej chwili zmienić.

Przeczytaj więcej na temat doboru stawek na stronach pomocy Google.

Oferowana stawka to nie jedyny czynnik wpływający na cenę reklamy w Google Ads!

Co jeszcze wpływa na cenę kampanii Google Ads?
Bardzo ważnym czynnikiem jest tak zwany wynik jakości słowa kluczowego. Wiele osób, które pierwszy raz zmagają się z systemem Google Ads nie ma nawet pojęcia o istnieniu takiego wskaźnika. Technicznie rzecz biorąc, jest to zmienna, która dla każdego słowa kluczowego przybiera wartość w zakresie od 1 do 10. W systemie Google Ads wynik jakości wyświetlany jest w postaci np. 1/10, 7/10 itd.

Jak wynik jakości słowa kluczowego wpływa na cenę Google Ads?

Domyślna wartość wyniku jakości przy dodawaniu nowego słowa kluczowego to 7/10. Można przyjąć, że jest to wartość neutralna i nie wpływa na cenę. Każdy lepszy wynik jakości obniża cenę, przy czym można przyjąć, że 10/10 obniża cenę o 30%. Natomiast wynik 1/10 podwyższa ją nawet o kilkaset procent.
Wynik jakości wpływa też pośrednio na pozycję, na której prezentowana jest reklama. Przy tej samej stawce słowo z lepszym wynikiem jakości będzie wyświetlać reklamę wyżej niż słowo ze słabym wynikiem jakości. Przy bardzo niskich wynikach, np. 1 czy 2 system Google Ads niezależnie od proponowanych stawek za kliknięcia będzie ograniczał ilość wyświetleń reklam dla takiego słowa.

Zobacz:  Google Ads – reklamy elastyczne w kampaniach display.

Od czego zależy wynik jakości słów kluczowych i ostatecznie cena kampanii Google Ads?

Tu dochodzimy do momentu, który dla wielu początkujących adeptów zarządzania kampaniami jest absolutną magią.
Jest kilka czynników, które wpływają na wynik jakości.
Po pierwsze CTR (Click Through Rate), czyli współczynnik klikalności reklamy. Jest to wartość wyrażana w procentach, która pokazuje, ile było kliknięć w reklamę w stosunku do ilości wyświetleń. Im wyższa wartość, tym lepiej. Google Ads widzi, że ludzie chętnie klikają w reklamę, więc podnosi wynik jakości i ostatecznie obniża cenę za kliki.

Po drugie – dopasowanie. Google chce dawać Internautom jak najlepszą jakość wyników, dlatego sprawdza, czy wszystkie elementy kampanii są ze sobą spójne.

  • Tak więc istotne jest, aby w kampanii były zdefiniowane słowa kluczowe w brzmieniu możliwie zbliżonym do tego, co wpisują do wyszukiwarki użytkownicy.
  • Następnie Google sprawdza, czy wpisane słowo kluczowe występuje w treści reklamy. Jeżeli tak, dostajemy kolejnego plusa w wyniku jakości.
  • Ostatecznie Google sprawdza, czy treść reklamy odpowiada zawartości strony, na którą kierowany jest użytkownik. Jeżeli tak, dostajemy znowu plusa w wyniku jakości.

Dlatego bardzo częstym błędem jest kierowanie wszystkich słów kluczowych do jednej reklamy, a tej jednej reklamy na stronę główną firmy. Jest to gwarancja nieudanej kampanii i zmarnowanych pieniędzy.

Wszystko o czym pisałem do tej pory odnosi się do cen pojedynczych słów kluczowych. W każdej kampanii lista słów kluczowych jest inna, więc już na tym etapie widzisz, że niemożliwe jest jednoznaczne określenie ceny kampanii.

Jak oszacować całościowy budżet kampanii Google Ads?

Jest narzędzie, które pozwala sprawdzić orientacyjne stawki za kliknięcia dla poszczególnych słów i w ten sposób wycenić kampanię Google Ads. Jest to systemowy planer słów kluczowych systemu Google Ads. Aby z niego skorzystać, musisz utworzyć sobie nowe konto w systemie Google Ads. Nie musisz tworzyć żadnych kampanii, ani konfigurować płatności.
Po zalogowaniu, w górnym menu zobaczysz link „Narzędzia”. Po jego kliknięciu z menu wybierasz „Planer słów kluczowych”, a dalej „Pobierz prognozy ruchu dla listy słów kluczowych”. W okienko formularza wklejasz przygotowaną wcześniej listę Twoich słów kluczowych, po jednym słowie w każdym wierszu. Na koniec klikasz przyciska na dole „Wyświetl prognozy”.
Na kolejnym ekranie po prawej stronie zobaczysz sekcję „prognozy dzienne”. W niej znajdziesz informacje o możliwej do pozyskania ilości wyświetleń, kliknięć i koszcie.
Jest to informacja w ujęciu dziennym. Jeżeli możliwa do wydania kwota przekracza Twój budżet, możesz w polu „Wpisz budżet dzienny” ponad wykresem podać, ile pieniędzy dziennie chcesz przeznaczyć na kampanię. Po kliknięciu przycisku „Wyświetl prognozy szczegółowe” zobaczysz ile kliknięć zaoferuje Ci system Google Ads przy takim ograniczeniu.

Zobacz:  Email Marketing Automation - skuteczne wiadomości w sieci

Czy to już wszystko na temat cen kampanii Google Ads?

Oczywiście nie. Informacje z planera słów kluczowych należy traktować bardzo orientacyjnie. Nie uwzględniają one wyników jakości, czy rzeczywistych wartości CTR. Nie uwzględniają konstrukcji reklam, opcji kierowania, remarketingu i prac związanych z optymalizacją. Informacja ta pozwala tylko na zgrubne oszacowanie kosztów podstawowej kampanii przy założeniu, że poprowadzisz ją samodzielnie. Zawsze jest to jakiś punkt odniesienia.

Google Ads, a cena przy współpracy z agencją SEM?

Z jednej strony jest rzeczą oczywistą, że agencja musi coś zarobić na prowadzeniu kampanii. Z drugiej jednak strony dobra agencja, która wie co robi jest w stanie znacznie obniżyć ostateczny koszt kliknięć w Twojej kampanii. Trzeba nad tym jednak „posiedzieć”. W agencjach pracują specjaliści, którzy powinni przejść proces certyfikacji na specjalistę AdWords. Ich wiedza jest gwarancją skuteczności działań.
Jak więc wyceniają swoją pracę agencje?

Modeli rozliczeń z agencjami jest wiele.

Prowizja procentowa

Najprostszy i najczęściej spotykany to określona stawka prowizyjna od budżetu kampanii. Najczęściej prowizja ta wynosi pomiędzy 10 a 20%. Zazwyczaj im większy budżet, tym mniejsza prowizja. Przeważnie obowiązuje jednak dolna granica, poniżej której agencja nie zgodzi się pracować. Czy tobie chciało by się pracować nad kampanią za 50 zł miesięcznie? Pomijając chęci, jest to po prostu ekonomicznie nieuzasadnione.

Stała stawka

Ten model jest również dość często używany. Agencji gwarantuje pokrycie kosztów i zysk, a klientowi stałość wydatków.

Model efektywnościowy

Jeżeli agencja jest pewna swoich umiejętności, a biznes klienta dobrze rokuje na generowanie przychodów z kampanii, agencja może zaproponować rozliczenie w modelu efektywnościowym. Szczególnie dobrze ten model może się sprawdzić w kampaniach dla sklepów internetowych, gdzie łatwo jest określić przychód wygenerowany przez kampanię i naliczyć od niego ustaloną procentową wartość prowizji. Jest to jednak model nieprzewidywalny i nie daje ani gwarancji zysków agencji, ani przewidywalności kosztów właścicielowi sklepu. Jednak w tym modelu agencja ma największą motywację to optymalizacji swoich działań.

Zobacz:  Reklama w Google – szersze ujęcie.

Modele hybrydowe

Rozwiązaniem pośrednim jest połączenie rozliczenia ze stałą kwotą z rozliczeniem efektywnościowym. Agencja pobiera wtedy od klienta stałą część abonamentową, która przykładowo pokrywa koszty agencji, oraz część prowizyjną, zależną od uzyskanych efektów. I znowu, może to być prowizja od sprzedaży w sklepie internetowym, a w przypadku kiedy celem jest pozyskiwanie potencjalnych klientów, może to być np. stała, uzgodniona stawka za pozyskanie każdego kontaktu.

Generalnie, dobry jest każdy model, który realizuje cel biznesowy klienta i jest akceptowalny dla agencji. Zawsze możesz negocjować sposób rozliczeń i dopasować go do swojego biznesu.

Oceń artykuł

Dodaj komentarz